Pim Jansen
Pim Jansen Samenleving 25 jun 2021
Leestijd: 2 minuten

Coca-Cola krijgt forse kritiek op Pride-campagne vol uitsluitingen

Het is niet de maand van Coca-Cola. Eerst was er Cristiano Ronaldo, nu is het een Pride-campagne die zorgt voor negatieve publiciteit en stevige kritiek. Terwijl het gaat om acceptatie en diversiteit, zijn de kernwoorden daarvoor uitgesloten in de campagne.

Pinkwashing of niet, bedrijven struikelen over elkaar heen om zoveel mogelijk statements te maken rond acceptatie van de LHBTIQ-gemeenschap. Dat is natuurlijk goed, die awareness, maar van een bedrijf als Coca-Cola mag je verwachten dat er iets beter wordt nagedacht voordat ze de marketingmachine aandraaien.

Pride-campagne Coca-Cola staat geen LGBT toe

In de Amerikaanse campagne kunnen mensen hun eigen flesje Coca-Cola personaliseren, door zelf een naam te bedenken voor op het etiket. Speciaal voor de Pride-campagne is het etiket uitgevoerd in regenboogkleuren. Nu kan een transgender eindelijk uitdragen wat hij dan wel zij is. Toch? Nou, niet dus.

Het blijkt dat Coca-Cola bepaalde woorden en termen heeft uitgesloten om te laten afdrukken op het flesje. Dat is begrijpelijk, je wil als merk geen scheldwoorden of nazi-kreten op je flesje. Maar om in een Pride-campagne termen als ‘LGBT’, ‘transgender’, ‘lesbian’ en ‘gay pride’ te blokkeren is niet bepaald doordacht.

Geen Palestine, wel Israel

Daar houdt het nog niet bij op. Zo wordt de naam ‘Mohammed’ geblokkeerd door Coca-Cola, net als ‘Palestine’. ‘Israel’ mag dan wel weer. ‘White lives matter’ mag ook, maar ‘Black Lives Matter’ is uitgesloten in de Pride-campagne.

Inmiddels heeft Coca-Cola tegenover CNN gereageerd op de kritiek. “We zijn voortdurend bezig met het verfijnen en verbeteren van onze Share A Coke-personalisatietool om die te optimaliseren voor het beoogde doel”, aldus een woordvoerder voor Pride-campagne van het colamerk. “Woorden of zinsdelen die in de voorbeeldmodus verschijnen en niet worden goedgekeurd, zijn mogelijk woorden die we niet eerder hebben beoordeeld. Zo worden er geen flessen gemaakt met woorden die niet in overeenstemming zijn met de boodschap van de actie. We hebben de voorbeeldmodus van de tool inmiddels verduidelijkt met de boodschap dat de voorgestelde invoer mogelijk nader moet worden beoordeeld.”

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.