Civilization VI Rise and Fall Review: Topgame voor de pc

Civilization VI is nou echt zo’n typische game waar je een gamepc voor in huis haalt. Het is een titel waarbij je je eigen rijk kunt stichten en kunt bepalen hoe jij opereert op het wereldpodium. Ga je samenwerken met andere naties om zo samen te floreren? Of vertrouw je niemand en verover je de wereld? Civilization VI is de beste game uit de reeks, nadat Civilization V in zijn kale vorm wat teleurstellend was. En nu heb je met Civilization VI Rise and Fall de eerste grote uitbreiding op de game. En deze maakt de game eigenlijk alleen maar beter.

Civilization VI Rise and Fall en zijn verbeteringen

De kracht van de uitbreiding zit hem voornamelijk in het systeem van Golden, Normal en Dark Ages. In elke tijdsperiode heb je een aantal turns waarin je punten kunt scoren voor acties die je uitvoert. Denk daarbij aan het bouwen van een wereldwonder, het voor het eerst rekruteren van een unieke eenheid of het winnen van een speciaal gevecht. Als je in een periode goed scoort, dan kom je in de volgende periode in een Golden Age terecht en krijg je bepaalde bonussen. Die bonus kies jezelf. Ikzelf vind het fijn om aan het begin van de game bijvoorbeeld speciale eenheden te kopen met Faith. Zo kun je snel een aantal Settlers en Builders kopen wanneer je je niet mengt in religieuze oorlog. In zo’n Golden Age kon ik zodoende heel snel mijn rijk uitbreiden, wat weer een voordeel is voor de rest van de game. Met dit systeem van Ages ben je meer bezig met het voltooien van bepaalde milestones. Het maakt de beleving iets intenser.

Civilization VI Rise and Fall

Een andere interessante toevoeging is de Emergencies. Zo nu en dan wordt er willekeurig een Emergency uitgeroepen. Als je besluit om daar aan mee te doen, krijg je een opdracht. De ene keer moet je voorkomen dat een bepaalde stad voor een bepaalde lengte onder invloed van een bepaalde religie valt. De andere keer is het aan jou om een City State te bevrijden, nadat een andere natie die heeft veroverd. Het meedoen aan dit soort evenementen leidt vaak tot oplopende spanningen met andere naties, maar er staat vaak een hele dikke pot goud tegenover, aangevuld met een andere bonus.

Civilization VI Rise and Fall

Met de komst van Govenors kent Civilization VI Rise and Fall nog een extra laag. Deze speciale personen kun je plaats laten nemen in één van je steden, waar ze de bevolking loyaler maken en tegelijkertijd je van een bepaalde bonus voorzien. Denk daarbij aan extra voedsel wanneer je een Trade Route daar laat beginnen of twee goudstukken per bewoner. Als je van plan bent om een nieuwe stad te bouwen ver van jouw rijk en in de buurt van een ander, dan is het loyaliteitsverhaal handig. Zonder die loyaliteit kan een stad rebelleren en uiteindelijk de kant van een andere natie kiezen. De tijd dat je dus een nederzetting vlak bij een andere speler neerzette om zo zijn expansiedrift te stoppen is dus verleden tijd.

De Nederlanders

Dit zijn een paar van de belangrijke basisverbeteringen. Bovenop dit komt de uitbreiding met een groot aantal nieuwe naties waar je uit kunt kiezen. De Nederlanders zijn daarbij van de partij, maar in de praktijk vind ik ze niet zo heel lekker spelen. Nederland kent vooral voordelen als andere volken met je gaan traden. Het is daarmee een natie die voornamelijk geschikt is om als partner te hebben. De Nederlanders zijn zeer vriendelijk als je er mee gaat traden en si dan een handige alliantie partner, waarmee je weer bonussen krijgt.

Civilization VI Rise and Fall

Nee, wat dat betreft is The Cree met Poundmaker toch mijn favoriet. Zij krijgen een extra traderoute en Trader wanneer je Pottery uitvindt (een begin techniek) en kan zo snel gaan traden. Bovendien krijg je er grondgebied bij wanneer je Trader over plekken gaat die tot een radius van drie tot je hoofdstad behoort. Zeker wanneer je een traderoute stuurt naar een stad die je net hebt gesticht pak je er zo handige vakjes bij. Daarnaast krijg je flink wat bonussen als de ontvangende stad pastures heeft. In de praktijk leverde een traderoute naar mijn hoofdstad met zo’n zes pastures maar liefst acht bonusvoedsel op. Op die manier groeit een nieuwe stad als kool. Maar ook de andere volken zijn het proberen waard en hebben andere voordelen die je de game weer op een iets andere manier laat spelen.

Civilization VI Rise and Fall

Als Civlization VI een Big Mac menu is, dan is Civilization VI Rise and Fall de kipnuggets 9. Een menu is lekker, maar die kipnuggets maakt het geheel toch net even af. Het is een uitbrejding die de beleving intenser maakt en je weer heel wat potjes laat spelen. De game is nu beschikbaar.