Capone met Tom Hardy is te huur en het publiek is enthousiast

Vanwege de huidige pandemie is Capone online in première gegaan. Vertical Entertainment heeft de film met Tom Hardy als Al Capone vandaag (12 mei) in de verhuur gegooid op VOD (video on demand).

De eerste kijkers hebben hun reviews achtergelaten op filmrecensiewebsite Rotten Tomatoes en zijn enthousiast. Capone is vooralsnog alleen in de Verenigde Staten te huur, wanneer Nederland volgt is nog niet bekend. Mocht je niet kunnen wachten, dan weet je vast wel een goede VPN te vinden.

Capone met Tom Hardy in première

Tom Hardy en de rest van de cast en crew zullen zich de première van Capone anders voorgesteld hebben. Niet in jaren 40-stijl over de rode loper, maar in een joggingbroek op de bank. Geen hordes fotografen en glazen champagne, maar een webcam en blik bier. Ook Hollywood zit thuis. Misschien is het wel eens lekker zo, zonder feestjes.

Capone is niet de maffiafilm die je zou verwachten als je de titel hoort. Tom Hardy is voor deze biografische film juist in de rol gekropen van de oudere Al Capone, die omringd door familie zijn laatste jaren slijt. De ooit zo beruchte Amerikaanse gangster die drank en prostituees smokkelde, is een dwaze man geworden, vol diepgewortelde angsten en gaten in zijn geheugen.

al capone, te huur, reviews, rotten tomatoes, positief, te huur, vod
(Afbeelding: Vertical Entertainment)

Al Capone komt als veertiger na een gevangenisstraf van bijna tien jaar weer op vrije voeten. Hij is geen schim meer van de grote meneer uit de jaren 20 en 30. Inmiddels kampt hij met gezondheidsproblemen en dementie, waardoor brute herinneringen uit het verleden verweven raken met het vage heden. En dan is er nog de FBI, die op de achtergrond jaagt naar verstopt geld. Deze nog niet eerder belichte periode uit het leven van de beroemde gangster staat centraal in het drama, waarvoor Tom Hardy een behoorlijke transformatie is ondergaan.

Eerste reviews op Rotten Tomatoes

Capone is in première gegaan en dat betekent dat de eerste reviews binnenkomen op Rotten Tomatoes. De eerste kijkers zijn enthousiast. De Audience Score staat na de eerste reviews op 86% en dat is behoorlijk hoog. “Tom Hardy zet een verbluffende prestatie neer. Regisseur Josh Trank zorgt er daarbij voor dat hij wordt omringd door groteske situaties en prachtige beelden”, aldus Rotten Tomatoes-reviewer Mark. Bekijk hier het overzicht van de eerste publieksrecensies.

Filmcritici en media zijn met een Rotten Tomatoes-score van 57% vooralsnog minder enthousiast. “Als filmmaker moet je tijdens de productie talloze keuzes maken. Met Capone lijkt Josh Trank constant de verkeerde te hebben gemaakt”, schrijft Barry Hertz van The Globe and Mail. The Guardian is milder en geeft 3 sterren: “Interessante film met spectaculair acteerwerk, maar het geheel is wat onaf en anticlimactisch”.