Jelle van Es
Jelle van Es Game 6 sep 2017

We speelden een weekend lang ‘Call of Duty WWII’-beta en zijn onder de indruk

De afgelopen twee weekenden was het mogelijk om aan de slag te gaan met Call of Duty WWII. Dit kon via een beta, die je kon spelen door de game te pre-orderen of door aan de slag te gaan met codes die her en der werden weggeven (wij hebben ook heel wat gamers blij kunnen maken!). Het was de ideale kans om te ontdekken of de nieuw ingeslagen weg de juiste is.

Call of Duty WWII neemt, zoals waarschijnlijk wel bekend is, afscheid van de moderne oorlogsvoering en neemt de speler mee terug naar de Tweede Wereldoorlog. Dat betekent dat er geen ruimte meer is voor double jumps of powerslides. Ook zijn de killstreaks, ondanks dat ze nog erg handig zijn, iets minder overdreven. Het is meer een kwestie van de soldaat en zijn wapen. Je moet een goede combinatie vinden van ‘je tegenstanders te slim af zijn’ en ‘gericht kunnen schieten’.

Voelt heel goed

En dat voelt eerlijk gezegd heel erg goed. Ja, je hebt nog altijd van die gasten die al ‘quickscopend’ alles en iedereen afknallen waardoor je de game tijdelijk vervloekt, maar de tijd dat je van onmogelijke posities wordt afgeknald door vijanden die alle kanten op vliegen, ligt achter ons. Het voelt een stuk eerlijker en overzichtelijker, en (voor de Call of Duty-veteranen onder ons) het laat je oude tijden herleven.

Tegelijkertijd zijn er ook duidelijke vernieuwingen. Het traditionele ‘Create a Class’ is vervangen door ‘Divisions’. Daarin kies je tot welk onderdeel van de strijdmacht je wil behoren. Binnen zo’n Division krijg je een beperkte wapenkeuze voorgeschoteld. Dat klinkt als een vrijheidsbeperking, maar in de praktijk voelt het goed. Het is logisch dat je als een Sniper-class bepaalde voordelen, terwijl je bij een Assault-class weer van logische voordelen kunt genieten. Ook nodigt het meer uit tot specialisatie en kun je binnen een team je specifieke vaardigheden heel goed gebruiken. Zeker wanneer je games vaak met vrienden speelt, is het tof om een goede combinatie te maken en zo de vijand te overrompelen.

Nog steeds erg hectisch

Het is dan wel moeilijk om bij elkaar te blijven. De beta van Call of Duty WWII laat zien dat de game qua hectiek niet al te veel heeft ingeboet. Dat komt met name door het feit dat de beschikbare maps wat aan de kleine kant zijn. Daardoor ben je altijd snel in de buurt van de vijand. Dat levert kansen om te killen op, maar besef ook dat je hierdoor nog iets sneller het loodje legt. Zeker wanneer je Battlefield 1 gewend bent, is het een pittige omschakeling. Gelukkig ben je ook weer snel terug op het slagveld en kun je zo je dood wreken.

Naast de standaard gamemodi kent Call of Duty WWII ook een zeer veelbelovende War-modus. Dit is een modus waarin je meerdere taken moet voltooien die achter elkaar zijn geplakt. Zo moet je als aanvallend team eerst een basis veroveren, vervolgens een brug over een rivier bouwen en tot slot een doelwit opblazen. De tegenstander moet dit zien te voorkomen. Het mooie aan deze modus is dat je constant middenin de actie zit, terwijl er toch flink wat variatie is. Het heeft de potentie om echt een favoriet van ons te gaan worden en we kunnen niet wachten om dit ook op andere maps te spelen.

De Call of Duty WWII-beta heeft zodoende een sterke indruk achtergelaten. Het bevestigt min of meer de verwachtingen die we van te voren hadden. Nu is het een kwestie van aftellen. Call of Duty WWII komt op 3 november uit en verschijnt op de Xbox One, PlayStation 4 en pc.

Reageer op artikel:
We speelden een weekend lang ‘Call of Duty WWII’-beta en zijn onder de indruk
Sluiten