Jelle van Es Games 29 okt 2019

Call of Duty: Modern Warfare Review: de game waar fans op gewacht hebben?

De Call of Duty-reeks is sinds 2007 een zeer grote gameserie. Toen verscheen Call of Duty 4: Modern Warfare, een shooter die een boeiend verhaal bood en op het gebied van de multiplayer voor een revolutie zorgde met het levelen van je personage. Sindsdien zijn er vele vervolgen gekomen. Er was een tijd dat de serie slecht werd ontvangen door de fans, maar de laatste jaren zit het weer goed. Met Call of Duty: Modern Warfare hebben we andermaal een game die dik de moeite waard is.

Call of Duty: Modern Warfare is een reboot van de subreeks. Het speelt zich af in hetzelfde universum als die van Call of Duty 4, maar doet dan net dat alle gebeurtenissen niet zijn gebeurt. Dat is een handige manier om een personage als Captain Price opnieuw te introduceren. De game draait om een terroristische organisatie die de wereldorde wil vernietigen. Zo worden er aanslagen gepleegd in Londen en andere wereldsteden en is tot overmaat van ramp nog een voorraad aan gifgas gejat. Het is aan jou om de strijd met de terroristische organisatie aan te gaan.

Official Call of Duty®: Modern Warfare® – Story Trailer

On October 25th, when the world is threatened, you’ll have to get your hands dirty so the world stays clean. In a desperate mission, Captain Price and the SAS will partner alongside the CIA and the Urzikstani Liberation Force to retrieve stolen chemical weapons.

Call of Duty: Modern Warfare kent sterk verhaal in de singleplayermodus

En dus reis je af naar verschillende locaties in de game. Je hebt missies die zich afspelen in Londen, maar ook in een fictief land in het Midden-Oosten. In die laatste categorie werk je samen met de plaatselijke verzetstrijders die de terroristen willen verbannen uit hun land. Het resultaat daarvan is een singleplayermodus die een goede hoeveelheid variatie biedt. Het ene moment bevind je je in een huis in Londen waar je stil door heen sluipt en vijanden uitschakelt. En de missie daarop krijg je te maken met een massa die de Amerikaanse ambassade bestormt. Elke missie is weer net wat anders. Hoewel het spektakel gehalte nog altijd hoog is, zijn er gelukkig ook genoeg momenten waarop het tempo wat lager ligt.

Call of Duty: Modern Warfare
De singleplayer (Bron: Activision)

In een paar uur ben je door het verhaal heen, zoals we van een Call of Duty-game gewend zijn. Het geeft een voldoening. Gelukkig is er daarnaast nog een uitgebreide multiplayermodus. Deze is precies wat het moet zijn. Geen dom rennen over muren of via een jetpack double jumpen. Je maakt gewoon gebruik van moderne wapens en moet op de verschillende maps proberen om de vijanden te slim af te zijn in de diverse bekende modi die beschikbaar zijn. Naast de standaard zes tegen zes potjes kent de game ook nog drie goede varianten in aantallen.

Tot in de kleine uurtjes aan je KD werken #evenbijtanken

Voor de spelers die het lekker compact willen houden is er Gunfight. In een kleine arena neem je het in een team van twee tegen het andere team op en moet je de juiste tactiek gebruiken om de tegenstander uit te schakelen. Ideaal wanneer je samen met een vriend los wilt gaan. Heb je liever een groter gevecht? Dan zijn er de potjes waarbij je een team van tien spelers hebt en net wat meer actie ervaart. Liever helemaal losgaan? Dan is Ground War perfect voor jou. Met 64 man speel je dan op een grote map en dat geeft een beetje Battlefield-achtige gevoel. En dat is zeer positief.

Grootse gevechten (Bron: Activision)

Tel hier de verschillende uitdagingen die de game biedt en je hebt een titel die goed is voor vele tientallen uren speelplezier. Je wilt telkens levelen om op die manier nieuwe gear vrij te spelen en tegelijkertijd het level van je wapen verbeteren. Met dat laatste speel je dan weer attachments vrij en kun je je ideale wapen creëren.

Spec Ops als derde pijler

De singleplayer en de multiplayer zijn de twee belangrijkste pijlers van Call of Duty: Modern Warfare. Maar er is nog een derde met Spec Ops. Deze kun je coöperatief met vier man spelen en is dus ook ideaal voor een vriendengroep. Je krijgt hierin een aantal verschillende missies in een grote open wereld en moet dan afrekenen met enkele sterke vijanden. Goed samenwerken is hier een absolute must om te overleven en verder te komen. Voor de PlayStation 4-bezitters is er ook nog een Horde-achtige modus waarbij je een aantal waves aan vijanden moet zien te overleven.

Call of Duty: Modern Warfare is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.