Redactie
Redactie Cars 29 april 2016

C6, IS, TT RS, T-Prime & 718 Cayman

Elke week introduceren fabrikanten wel nieuwe modellen. Het gros laten wij met liefde aan ons voorbij gaan. In deze wekelijkse rubriek vissen wij de krenten uit de pap. Citroën komt met een fraaie limo die vooralsnog niet voor Europa is (dikke boe), Lexus vernieuwde de IS, Volkswagen komt met een veelbelovende concept car en Audi en Porsche hebben heerlijke nieuwe racemonsters.

Citroen C6

Laten we eerlijk zijn: hoewel-ie best aardig verkocht, was de vorige Citroën C6 toch in de eerste plaats een image builder en een hommage aan het designverleden van het Franse merk. Maar toch: een grote, luxe Franse limo: daar zouden wij best warm voor kunnen lopen. Nu komt Citroën met de nieuwe C6 en wat doen ze? Ze gaan ‘m exclusief leveren op de Chinese markt. Dom! Wij hopen dat Citroën nog aanknopingspunten ziet om de auto naar Europa te halen, want dit ziet er toch gewoon bijzonder goed uit, of niet?

Lexus IS

Lexus’ antwoord op de Audi A4, BMW 3-Serie en Mercedes-Benz C-Klasse is vernieuwd. Niet ingrijpend maar wel lekker. Hij is namelijk voorzien van een agressiever front dat ‘m een stuk dikker maakt. Ook de nieuwe 17 inch lichtmetalen velgen dragen hier aan bij. Binnenin valt vooral het nieuwe hoge resolutie scherm op, dat van 7 inch naar 10.3 inch is gegroeid. Technisch verandert er niets, wat betekent dat de Japanner in ons land leverbaar blijft met de smakelijke 223 pk sterke hybride-aandrijving.

Audi TT RS

Wij zijn fan van de Audi TT, zeker nu de meest recente versie er ook echt uitziet als het kleinere broertje van de R8. Dat die R8 op moet gaan passen, is wel erg vergezocht, maar feit is dat de nieuwe Audi TT RS een geweldenaar van de bovenste plank is. Zijn nieuwe 2,5 liter vijfcilinder met turbo levert namelijk 400 pk: 60 pk meer dan de vorige, toch al niet kinderachtige TT RS. Met dit vermogen zet de Audi TT RS serieuze sportwagencijfers neer: een sprint van 0-100 km/u in slechts 3.7 seconden voor de coupé en 3.9 seconden voor de Roadster. Audi belooft dat het geluid van de vijfpitter ‘Music to the ears of horsepower purists’ is. Twijfelen wij niet aan.

Volkswagen T-Prime Concept GTE

Ja: dit is een concept car, dus nog niet uit. Maar let op: Volkswagen benadrukt dat deze T-Prime Concept GTE gezien mag worden als een voorbode van een toekomstige SUV. Bovendien zal het design van de auto terugkomen in nieuwe modellen, hetgeen een goed beeld schetst van hoe VWs eruit zullen komen te zien. Deze T-Prime Concept GTE beschikt over een 375 pk sterke hybride aandrijflijn (2.0 liter turbo in combinatie met elektromotor) waarmee de auto tot 50 kilometer volledig elektrisch kan rijden. Volkswagen: stop maar met researchen want dit ding kan wat ons betreft direct de markt op, niet?

Porsche 718 Cayman

Na zijn update zal de Porsche Cayman net als zijn open broertje Boxster met het tussenvoegsel ‘718’ door het leven gaan. De Porsche 718 Cayman is nu ook leverbaar met de 2.0 liter viercilinder met een vermogen van 300 pk. Een viercilinder in een Porsche… tja, het zal even wennen zijn maar Porsche heeft wel vaker op het oog gekke dingen gedaan die een enorm succes werden (mogen wij u herinneren aan de Cayenne en de dieselmotor…). Met die 300 pk sterke vierpitter is het echt niet behelpen maar de 718 Cayman S (ook met viercilinder, maar dan met een inhoud van 2.5 liter) levert met 350 pk nog net even wat meer. De 718 Cayman haalt een top van 275 km/u en sprint in 4.7 seconden van 0-100 km/u. De 718 Cayman S schopt het zelfs tot 285 km/u en heeft niet meer dan 4.2 seconden nodig voor de 0-100 sprint. Daarbij heeft Porsche het onderstel verbeterd en is het uiterlijk strak getrokken. Net zoals de Audi TT RS nu meer oogt als het kleine broertje van de R8, lijkt de Porsche 718 Cayman nog meer dan voorheen op zijn exclusieve broers 911 en 918 Spyder.

Reageer op artikel:
C6, IS, TT RS, T-Prime & 718 Cayman
Sluiten