Jan de Raab
Jan de Raab Bikes 10 jun 2018

Je ‘oude’ motor zat? Bouw hem om tot een echte scrambler

Als je al wat langer een motor bezit, zal je weten hoe saai het kan zijn om telkens op dezelfde tweewieler te rijden. Uiteraard kun je jouw bankrekening gaan aanspreken en je motor door een specialist laten pimpen. Veel leuker is het om het zelf te doen. Het leukste is echter om van je oude motor een echte scrambler-motor te maken.

Een wat? Misschien zegt de naam je niet bijzonder veel, maar het was het meest populaire motortype in de jaren 50 en 60. Simpel gezegd is het een uitgeklede versie van een bestaande motor die vervolgens aangepast is met diverse accessoires.

De R/T Ducati Scrambler 400 is speelgoed voor volwassenen

Nu kun je natuurlijk één van de vele scrambler-stijl motorfietsen kopen die fabrikanten momenteel aanbieden, maar als je iets origineels wilt hebben, kun je het net zo goed zelf doen.

Banden

Banden zijn, naast de motor waarschijnlijk het belangrijkste aspect. Veel is afhankelijk van de weg waarop je rijdt. Net als het ethos van de scrambler zelf, moeten de banden de juiste balans vinden tussen de grip op de weg en net knobbelig genoeg zijn om je offroad-tractie te geven die je nodig hebt.

De velgen

Spaakwielen zijn niet alleen voor stijl en show, er is een reden waarom de meeste, zo niet alle offroad fietsen ze gebruiken. Spaakwielen zijn vaak lichter, wat helpt als de rit hobbelig dreigt te worden of wanneer je op een zachte ondergrond rijdt, maar het belangrijkste is dat ze slagbestendiger zijn dan standaard wielen.

Scrambler

Schokbrekers

Ga je voor een off-the-road terrein dan zal je weten hoe belangrijk goede schokbrekers zijn. Ze beschermen je niet alleen tegen oneffenheden op de weg, maar zorgen ook voor een goede bescherming van de motor en het oliesysteem.

De uitlaat

Er is geen vaste regel over de vorm, de kleur of de lengte van de uitlaat. Feit is dat het nodig is. Je kunt de leidingen laag houden en ze beschermen met een skidplate of panelen, maar de conventionele uitlaat is stukken beter. De meest voor de hand liggende positie is uiteraard de zijkant.

Scrambler

Handgrepen

Last but not least: handgrepen. Een goede motor blinkt uit in comfort en dus mag je gerust wat eisen stellen aan de handgrepen. Vaak zijn het geen ritjes naar je schoonmoeder, dus mag je jouw eigen wensenlijst hebben wat betreft de handgrepen. Maak je lange ritten, zorg dan voor extra grip en comfort.

Reageer op artikel:
Je ‘oude’ motor zat? Bouw hem om tot een echte scrambler
Sluiten