Jelle van Es Game 9 sep 2019

Borderlands 3 Review: Eén van de beste games van dit jaar

Goede games zijn een verademing om te spelen. Het zijn titels die je uren bezig houden en je veel plezier geven. Een goed voorbeeld daarvan is de game Borderlands 2, welke alweer in 2011 uitkwam. De game zat zo goed in elkaar dat ik hem meer dan vijf keer heb uitgespeeld. Dat komt ook mede omdat hij telkens op een ander platform verscheen. Na acht jaar wachten verschijnt nu eindelijk Borderlands 3. En dat is één klap één van de beste games van dit jaar.

Borderlands 3 is een game die je kunt spelen zonder het tweede deel te hebben aangeraakt. Je mist dan wel bepaalde inside jokes en kan de waarde van bepaalde scenes iets minder goed inschatten, maar qua verhaal staat het er redelijk los van. In de game ga je aan de slag met één van de vier beschikbare Vault Hunters. Elk personage heeft zijn eigen speelstijl en speciale aanvallen, waardoor het gelijk een game is die je meer dan eens kunt en eigenlijk moet gaan spelen. Ikzelf ben voornamelijk aan de slag gegaan met Fl4k, welke wordt bijgestaan door een handig beest en de mogelijkheid heeft om een soort vurige adelaars af te vuren.

Borderlands 3 Official E3 Trailer – We Are Mayhem

Answer the call and charge head-first into the mayhem as one of four badass new Vault Hunters, each with their own deep skill trees and insanely powerful abilities.

Speel als Vault Hunter in Borderlands 3

Als Vault Hunter sluit je je snel aan bij de Crimson Raiders, een groep die bestaat uit helden en andere personages van het voorgaande deel. Zij hebben het aan de stok met de Calypso Twins. Deze Youtubers/Influencers maken video’s die vooral bij de Psycho’s zeer in trek zijn. Door hun shows hebben ze in het universum miljoenen volgers die bereid zijn om hun leven te geven voor de Calypso Twins. En omdat ze er op uit zijn om zoveel mogelijk terreur te veroorzaken en uiteindelijk een nieuwe Vault te openen, is het aan jou om ze uit te schakelen.

Borderlands 3
Borderlands 3 (Bron: 2K Games)

De weg daar naartoe is lang en gevuld met toffe content. Borderlands 3 is echt zo’n game die je tientallen uren zoet houdt voordat je het einde ziet. En als je daar bent, dan is de game nog niet afgelopen. Je kunt de game daarna nog een keer gaan spelen in een New Game Plus-variant, met extra uitdaging. En tijdens de reis is er zoveel te doen. Je hebt naast de hoofdmissies verschillende zeer goed uitgewerkte zijmissies. Je bent constant nieuwe wapens die je vindt en er voor zorgen dat je sterker wordt. Je gaat in levels omhoog, waarmee je nieuwe skillpoints verdient en op die manier nieuwe vaardigheden leert of verbeterd. En zo is er nog veel meer.

Bovendien speelt Borderlands 3 als een zonnetje. Het voelt veel meer als een shooter dan zijn voorganger. Je bent veel sneller, kunt veel gerichter schieten en hebt daarnaast ook de mogelijkheid om op hoger gelegen platformen te springen of te klimmen. Daardoor is de wereld een stuk dynamischer als bij de voorganger en is het gewoon echt leuk om willekeurig naar plekken toe te gaan en er daar lekker op los te gaan knallen.

Borderlands 3
Borderlands 3 (Bron: 2K Games)

Het wordt helemaal een feest als je een paar vrienden hebt die de game ook willen gaan spelen. Wanneer je cooperatief speelt worden de tegenstanders aangepast aan jouw level. Zodoende maakt het niet uit dat jij level 25 bent en je maat level 10. Je speelt dan allebei op je eigen niveau en verdient ook loot die bij je past. Bij dat laatste kun je er voor kiezen dat de loot die gedropt wordt specifiek voor jou valt. Op die manier hoef je niet te gaan jagen op bepaalde wapens.

Borderlands 3 is een game zoals je die maar in de paar jaar tegen komt. Van het begin tot en met het einde straalt het gewoon kwaliteit uit en elke minuut die ik er mee heb doorgebracht was zo enorm waardevol. Dit is met recht één van de beste games van dit jaar en ik kan niet wachten om de aankomende maanden meer tijd met de game door te brengen. Borderlands is vanaf 13 september beschikbaar en verschijnt dan op de pc, PlayStation 4 en Xbox One.