Jelle van Es
Jelle van Es Media 1 mei 2019

Borderlands 3 Preview: Eerste speelsessie maakt indruk

Borderlands 2 is één van de populairste games van de afgelopen tien jaar. De game verscheen oorspronkelijk in 2012 en gaf je de mogelijkheid om een grote wereld te verkennen, vijanden af te knallen, betere wapens te verzamelen en een verhaal te beleven. In je eentje of samen met je vrienden. De game kwam daarna meerdere malen opnieuw uit, met vorig jaar de VR-versie voor de PlayStation VR nog. Dit jaar krijgen we zeven jaar na de release met Borderlands 3 eindelijk een vervolg. Wij vlogen naar Los Angeles om een paar uur met de game door te brengen.

Het eerste wat daarbij opviel, is dat het erg herkenbaar is. Dat zou je kunnen zien als een minpunt en scharen onder het kopje van meer van hetzelfde. Ik zie het echter als een positief punt. Als de ontwikkelaar opeens iets anders had gedaan, zoals het brengen van Battle Royale-elementen of features die je kent uit grote MOBA-games, dan zou het eigenlijk een hele andere game zijn. Borderlands 3 snapt wat het is. Het is een game waarbij je kiest uit één van de vier beschikbare helden, daarmee een grote wereld binnenstapt, via personages missies kunt aannemen en vervolgens op alles schiet wat je tegenkomt. En met een beetje mazzel laten de vijanden die je hebt verslagen wapens achter die gelden als een upgrade, waardoor je steeds beter wordt.

Borderlands 3 – Official Announcement Gameplay Trailer

Check out the first look at Gearbox Software’s latest Borderlands game, Borderlands 3 presented during the Gearbox Theater Show at PAX East

Wapens in de hoofdrol in Borderlands 3

Net zoals in het vorige deel zijn de wapens de eigenlijke hoofdrolspelers in Borderlands 3. Er zijn miljoenen variaties te vinden in de diverse wapens. Natuurlijk heb je verschillende classes. Een shotgun is handig voor dichtbij, terwijl je met een sniper op afstand knalt. Maar de wapens hebben ook andere fabrikanten. De ene maker vindt het belangrijk dat je een groot magazijn hebt, terwijl je bij de andere variant het wapen weggooit wanneer je herlaadt. Dat desbetreffende wapen gaat dan vaak als een kleine turret nog schieten op vijanden. Hier bovenop biedt de maker je nog de optie om bij vele wapens te kiezen voor een alternatieve firemodus, waardoor een wapen net wat anders schiet. Alles met de gedachte om de speler de vrijheid te geven die hij graag zou willen.

Borderlands 3

Ondanks dat het concept in Borderlands 3 niet al te veel verandert is, zijn er toch vele kleine verbeteringen en vernieuwingen doorgevoerd. Zo hoef je niet langer meer na het openen van een kist handmatig munitie oppakken. Als je er ruimte voor hebt in je magazijn, wordt het automatisch aangevuld en ben je minder afgeleid. Datzelfde geldt voor het geld wat je vindt. Wapens, shields en grenademods moet je nog wel zelf oppakken, waarbij je moet opletten dat je voorraad niet vol zit. Mocht je ooit de fout maken om een wapen van een hoge zeldzaamheid te vergeten, dan kun je in je thuisbasis nu naar een station toe gaan en verloten loot alsnog binnenhalen. Die thuisbasis is in Borderlands 3 overigens een ruimteschip genaamd Sanctuary III. Daar kom je veel personages tegen uit de voorgaande games, heb je de mogelijkheid om je eigen kamer in het station persoonlijk in te richten, maar heb je van daaruit ook de mogelijkheid om naar andere planeten te vliegen. De variatie in omgevingen moet op die manier groter zijn.

Technisch gezien ziet de game er strakker uit en zijn omgevingen veel meer gedetailleerd. Wanneer een vijand zich achter een obstakel verschuilt, dan heb je nu de mogelijkheid om die kapot te schieten, wat ook weer een tactische mogelijkheid geeft. En je kunt nu rennen en sliden. Dat klinkt als een klein iets, maar zorgt er voor dat de actie veel vloeiender loopt. Het deed mij een beetje denken aan de gameplay van Call of Duty en dat is een goede stap voorwaarts. Borderlands 2 is wat dat betreft echt een stuk houteriger.

Borderlands 3

Humor is een belangrijk onderdeel geweest van het succes van de serie. Nu is twee uur te kort om te zeggen dat het helemaal goed zit, maar de verschillende conversaties die zijn voorgeschoteld waren behoorlijk goed. Hier en daar is het misschien iets te puberaal, maar er zijn zeker stukken die je oprecht funny mag noemen.

De drang om beter te worden is één van de belangrijke redenen om de game te blijven spelen. Nieuwe wapens zorgen voor upgrades, maar uiteraard verdien je ook experiencepunten door vijanden te verslaan en ga je daarmee in levels omhoog. Op die manier krijg je meer health, maar ook toegang tot een skillpoint. Deze is weer in te zetten in de verschillende skilltrees en geeft je een kleine bonus. Dat is op zich niet nieuw, maar het verschil zit hem er in dat je nu veel meer actieve skills kunt vrijspelen, terwijl je in Borderlands 2 vaak passieve skills kreeg. Hierdoor moet er meer variatie ontstaan tussen spelers die dezelfde class spelen, omdat je dankzij andere actieve skillpoints een tactiek kunt gebruiken die afwijkt.

Borderlands 3

Deze eerste handson van Borderlands 3 smaakte absoluut naar meer. Alles wat ik heb gezien in de game, was gewoon goed en ik kijk er naar uit om snel meer tijd met de game door te brengen. Op de release hoef je overigens niet heel erg lang te wachten. Borderlands 3 is namelijk vanaf 13 september beschikbaar en verschijnt dan op de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Reageer op artikel:
Borderlands 3 Preview: Eerste speelsessie maakt indruk
Sluiten