Genie achter BoJack Horseman betreurt nieuwe strategie Netflix

Het is misschien lastig om serieus te nemen omdat we het over een animatieserie hebben, maar BoJack Horseman is al meermaals bestempeld als de beste Netflix Original.

Netflix gaat op cancel-tour

Toch werd de serie onlangs gecanceld, tot de grote onvrede van Raphael Bob-Waksberg, de bedenker van de cartoon. Onlangs werd bovendien ook nog eens Tuca & Bertie al na één seizoen geschrapt, een serie die hij produceert.

Het is een trend waar meer contentmakers over klagen: Netflix heeft minder geduld en optimaliseert volledig op basis van welke content meer abonnees binnenharkt. Daardoor worden steeds meer series na twee seizoenen gecanceld, omdat de investering dan simpelweg niet significant meer nieuwe abonnees oplevert.

De data-gedreven handelswijze van Netflix is uniek en vooruitstrevend, maar volgens regisseurs en producenten slaat de streamingdienst daar nu in door nu de concurrentie ook oprukt.

Geen tijd om te bouwen

Tijdens een interview met de LA Times uitte Bob-Waksberg zijn frustratie en teleurstelling. Volgens hem heeft Netflix zijn geduld verloren en krijgen shows niet meer de tijd om een publiek op te bouwen, iets wat voorheen wel kon:

“Toen we begonnen met BoJack, was het Netflix-model dat shows de tijd moesten krijgen om een publiek te vinden en dat publiek op te bouwen, en ik herinner me dat gezegd werd: ‘We verwachten dat de grootste dag die BoJack seizoen 1 zal hebben plaats zal vinden als we BoJack seizoen 2 lanceren.’

We  kregen [bij Tuca & Bertie] geen volledige pick-up van twee seizoenen, maar dat was wel het idee, dat deze dingen tijd nodig hebben om te bouwen. Zo had ik destijds het Netflix-model begrepen: geef shows de tijd om op te bouwen. Ik vind het jammer dat ze van dat model af lijken te zijn gestapt. ”

Business

Ook in het geval van BoJack Horseman was het de beslissing van Netflix om de serie te cancelen, niet die van Bob-Waksberg. Hij hoopte dat de serie nog jaren door kon gaan:

“Ja, ik dacht dat we nog een paar jaar door zouden gaan. Maar weet je, het is een bedrijf. Ze moeten doen wat goed is voor hen, en zes jaar is een zeer gezonde run voor een tv-programma. Eerlijk gezegd ben ik verbaasd dat we zover zijn gekomen. Dus ik mag niet klagen. Ik denk dat als uitkwamen op een ander netwerk, of zelfs op Netflix op een ander moment dan toen, we niet weten of we het tweede seizoen zouden hebben gekregen. ”

Netflix is zich duidelijk voor aan het bereiden op een toekomst met meedogenloze concurrentie. Dat daarbij de creativiteit en de ruimte voor verhalen waar de streamingdienst altijd trots op was verloren lijkt te gaan, is helaas onvermijdelijk. Lees hier meer over de nieuwe strategie van het bedrijf.

LA Times

Reageer op artikel:
Genie achter BoJack Horseman betreurt nieuwe strategie Netflix
Sluiten