Martyn de Jong
Martyn de Jong Health 3 jun 2017

5 essentiele bodyweight oefeningen voor forse armen

Armtrainingen bestaan bij de meeste sporters veelal uit isolatiewerk met losse gewichten en barbells. Dat is gek, aangezien er genoeg oefeningen zijn die je met lichaamsgewicht kunt uitvoeren. Hiermee train je vaak zwaarder en intenser omdat je meer beweegt dan alleen jouw armen zelf. Probeer eens één of meerdere van de volgende bodyweight oefeningen aan jouw schema toe te voegen. Je zult er geen spijt van krijgen; wel nóg grotere armen.

Chin-Ups

De reden waarom chin-ups zo fijn zijn, is dat je met weinig herhalingen jouw biceps helemaal sloopt en volpompt. Daarnaast is het ook nog eens een zeer effectieve compound oefening, waarmee je meerdere spiergroepen tegelijkertijd traint. De uitvoering is simpel en past uitermate goed in ieder trainingsschema.

Inverted Rows

Naast een goede rugoefening, zijn inverted rows ook een uitermate goede manier om jouw biceps mee aan te pakken. Je kunt de helling van de oefening veranderen om hiermee de uitdaging zwaarder of lichter te maken en je traint, net als bij de vorige oefening, meerdere spiergroepen tegelijk, wat erg prettig voelt tussen alle arm-isolatie oefeningen in.

TRX Tricep Extensions

Dit is een oefening die je niet vaak in de sportschool ziet en daar mag wat ons betreft zeker verandering in komen. Je kunt deze oefening namelijk op elk niveau in jouw schema implementeren. Beginner of veteraan. Pas hiervoor de hoek van de oefening aan. Hoe meer je naar voren helt, des te zwaarder het wordt.

Diamond Push-ups

Waar een normale push-up met name de borst traint, is de diamond push-up een perfecte manier om óók meteen de triceps mee te pakken. De oefening is simpel, voelt heerlijk en is zeer effectief. Ook hierbij zul je merken dat je snel sprongen zult maken en dat jouw triceps zichtbaar meer vorm beginnen te krijgen.

Tricep Dips

Als je jouw armen serieus neemt, mogen tricep dips echt niet in jouw workout ontbreken. Er zijn weinig oefeningen die zo effectief de triceps aanspreken en waarbij je zo veel gewicht zo specifiek op de triceps kunt richten. De reden dat veel sporters deze oefening echter niet doen, is vanwege het gebrek aan succesbeleving.

De zwaarte van de oefening zorgt er voor dat je in het begin nog niet veel herhalingen kunt maken, waardoor veel heren zich – geheel onterecht – generen. Nergens voor nodig, we zijn allemaal ergens begonnen en de curve van het aantal herhalingen stijgt bijzonder snel. Binnen een korte tijd zul je zelfs extra gewicht aan de oefening toe willen voegen. Hiervoor is consistentie en goede uitvoering wel essentieel.

Reageer op artikel:
5 essentiele bodyweight oefeningen voor forse armen
Sluiten