Wheels 10 jan 2019 Redactie

We reden in een BMW i8 Coupé: een jongensdroom die uitkwam

Als autoliefhebber is de BMW i8 je vast niet onbekend. Een auto bewonderen is één ding, maar hoe voelt het om in een indrukwekkende en futuristische sportauto als dit te rijden? We namen de proef op de som.

Fotografie: Lizette van Loenen

De i8 is onderdeel van het BMW’s “Project i”, de groene tak van het bedrijf. De i8 is het absolute pronkstuk binnen deze lijn en verscheen al in 2015 op de markt. Toch is de BMW i8, die onderweg uiteraard wat updates heeft gehad, nog altijd relevant.

Die relevantie schuilt ‘m in de knappe techniek in het hart van de BMW i8 Coupé. Daar vind je een verbrandingsmotor én elektrische motor, die gecombineerd goed zijn voor een vermogen van 374 pk en 570 Nm. In de praktijk betekent dit dat je in vier tellen van nul naar honderd kilometer per uur accelereert.

Wie scherpt leest, heeft het al door: de i8 is een hybride en geen volledig elektrische auto. Het is een veelvoorkomend misverstand, dat we hierbij voor eens en altijd elimineren. Sterker nog: het wisselende karakter maakt deze supercar juist zo interessant. De combinatie van de twee krachtbronnen zorgt voor een heerlijke en verrassende rijervaring.

Een patser met de zwoele blik van de Mona Lisa

Of je nou liefhebber bent van een grommende benzine-motor of juist geniet van een rustige elektrische auto, in de BMW i8 Coupé beleef je het allebei. Om deze kameleon te testen in een omgeving waar ‘ie zich thuisvoelt, namen we ‘m mee naar het Duitse Düsseldorf – waar we ook de foto’s schoten.

Wie de i8 ziet, kan z’n futuristische uiterlijk niet ontkennen. Iets dat steevast voor nekhernia’s zorgt bij het langslopende publiek. Het is een patser en dat weet ‘ie, dus waarom niet stralen in vol ornaat? De lijnen zijn strak en aanwezig, met zachte bollingen. De vleugeldeuren geven ‘m dat laatste sprankeltje coolness mee, waardoor je weet dat je met een bijzondere auto te maken hebt.

Ook in z’n uiterlijk is deze auto een kameleon: vanuit elke hoek oogt de i8 anders, alsof hij mee verandert met de kijkhoek van de aanbidder. Het Mona Lisa-effect. Of zijn we nu aan het overdrijven? Hoe dan ook: een knap staaltje designwerk van BMW’s design-topman Adrian van Hooydonk.

The Cool Guy

Nou heeft BMW een risico genomen door qua vermogen het middengebied op te zoeken. De petrolheads kunnen zich niet vinden in de toevoeging van een electro-motor, terwijl de groenrijders weinig voelen bij het geslurp van een benzine-motor. Beide groepen zijn een vocal minority, want het gros zal juist smullen van de krachtige en slimme technieken van de i8. Precies zoals wij deden, want man: wat een heerlijk speelgoed is dit.

Het voelt kinderlijk goed om wakker te worden, een ochtendritueel af te werken en vervolgens richting deze auto te lopen. Vleugeldeuren open, een halve squat maken en soepel in de bestuurdersstoel zakken. Een heerlijk moment. Uitstappen is een grotere uitdaging: zie maar eens zonder gestuntel uit te stappen én je gezicht in de plooi te houden. Je wil immers bij het tankstation wel the cool guy zijn.

Brullen of zoeven: het kan allebei in de BMW i8

Daarna is het starten geblazen. Waar we bij de Mustang GT 2018-versie de buren uit hun luie stoel bliezen na het indrukken van de startknop, gebeurt er bij de BMW i8 helemaal niks. De i8 staat simpelweg ‘aan’ en begint met rijden. Hoe dat werkt? In de hybride-stand worden beide motoren gecombineerd. Zolang je rustig tuft en laag in toeren blijft, verricht de elektriciteit wonderen. Druk je het gas langzaam wat harder in, dan zal een zwaar gebrom zich fijntjes aan de beleving toevoegen.

Mocht je in een energieke bui zijn, dan klik je het knuppeltje naar links: de sportmodus is geactiveerd. Het display kleurt rood en een zware brom (deels versterkt door speakers in het interieur) zal zich diep nestelen in je coureursziel. Een magistraal gevoel. Dat de accu’s zich tijdens het brullen opladen, is een mooi voordeel.

De accu’s raken daardoor vrijwel nooit leeg, wat gunstig is voor de e-drive stand (volledig elektrisch rijden). Op momenten dat de sportmodus geen functie heeft, in de file of stad bijvoorbeeld, is de e-drive optie een heerlijk rijstand. Het zorgt voor rust tijdens het rijden. Dat je ondertussen geen co2 uitstoot, is mooi meegenomen. Of Elon Musk ‘m ook zou goedkeuren is een tweede, maar de BMW i8 is – net als Tesla – een eerste stap in de toekomst en een paradepaardje van het hoogste niveau.

Reageer op artikel:
We reden in een BMW i8 Coupé: een jongensdroom die uitkwam
Sluiten