Met deze 4 tips voorkom je blessures tijdens het hardlopen

Thomas Aalderink 19 jun 2017 Health

Met dit mooie weer is het zonde om onder tl-licht in de sportschool te trainen, dus trek gewoon een keer je buitenschoenen aan en ga hardlopen. Met deze vier tips kun je namelijk al sportend genieten van het weer zonder nare blessures op te lopen.

1. Rustig rekken

Wil je het optimale uit jezelf halen en onnodige pijn voorkomen? Dan moet je zorgen dat je spieren er klaar voor zijn. Rekken is een belangrijk onderdeel, maar dan moet je het wel goed doen. Het grote gevaar is dat je te enthousiast bent en je spieren te veel op scherp stelt.

Het is beter om al lopend warm te worden. Als je vaak last hebt van een bepaalde spier kun je deze natuurlijk extra rekken, maar zorg ervoor dat je niet te veel spanning op je spieren zet. Met hardlopen wil je dat je soepel bent en niet dat alles aangespannen staat.

2. Een goede opbouw

Hardlopen is een heerlijke manier om aan je dagelijkse beweging te komen, maar het is ook zwaar voor je lichaam. Zeker als je niet heel vaak hardloopt, is het belangrijk om niet meteen volle bak te gaan. Tijdens het lopen zul je het misschien niet merken, maar wanneer je meerdere dagen achter elkaar te ver gaat verhoog je de kans op knieklachten of pijnlijke schenen.

Dit wil je natuurlijk voorkomen, dus is het belangrijk om het rustig op te bouwen. Als je vindt dat het rondje dat je gelopen hebt niet voldoende is, kun je het tekort aan beweging beter aanvullen met andere oefeningen. Stap na het lopen bijvoorbeeld op de fiets of ga baantjes zwemmen in het zwembad.

3. Blaas jezelf niet op

We begrijpen dat het heel verleidelijk is om iedere keer je record aan te scherpen, maar toch is dit niet verstandig. Soms heb je een mindere dag en dat zul je moeten accepteren. Als je jezelf te ver pusht ga je fouten maken en word je techniek slordig. Dit verhoogt de kans op blessures.

Het is daarom belangrijk om naar je lichaam te luisteren. Je traint immers om jezelf sterker te maken. Als je een uitdaging zoekt en snelle tijden wil lopen, kun je beter zo nu en dan meedoen aan een wedstrijd. Op deze manier voorkom je dat je te vaak over de grens gaat en je spieren onnodig belast.

4. Denk aan je houding

Hardlopen is een gemakkelijke sport om op te pakken. Je trekt je schoenen aan en begint gewoon met rennen. Toch ligt er een groot gevaar op de loer, want veel mensen hebben geen idee of hun techniek wel goed is. Op korte afstanden hoeft dit geen probleem te zijn, maar een slechte of verkeerde techniek kan op langere afstanden voor veel pijn zorgen.

Het belangrijkste is om een ritme te vinden, goed rechtop te blijven lopen en ontspannen te blijven. Zo voorkom je stijve en stramme spieren. Als je dit onthoudt zul je waarschijnlijk weinig problemen hebben met de korte afstanden. Wil je richting een halve of hele marathon gaan werken? Dan kun je beter enkele lessen nemen om er zeker van te zijn dat je techniek niet voor blessures gaat zorgen.

Reageer op artikel:
Met deze 4 tips voorkom je blessures tijdens het hardlopen
Sluiten