Michiel Hekkens
Michiel Hekkens Stijl 3 mei 2025
Leestijd: 3 minuten

Deze Nederlandse webshops misleiden je met Chinese troep

Dropshippers worden steeds beter in het optuigen van deftige webshops. Hier laten de productnamen, foto’s en prijzen je denken dat je met kwaliteitsproducten te maken hebt, maar zodra je iets bestelt krijg je een prul uit China opgestuurd. De Consumentenbond bracht de twintig meest louche dropshippers in kaart.

In 2024 bestelden Nederlanders in totaal 11,5 miljoen pakketjes uit China, terwijl dat er in 2023 nog maar 6 miljoen waren. Grotendeels komt dit doordat mensen ervan houden om goedkope spullen te kopen, ongeacht de kwaliteit. Eerder bracht Manners de top 10 meest gekochte troep bij Temu en Ali Express in kaart.

Een deel van de aankopen vloeit voort uit misleiding. Sommige mensen denken dat ze een hoogwaardig product van een kwaliteitswinkel in de buurt kopen, maar bestellen zonder dat ze dat weten een prul uit China.

De twintig meest louche dropshippers van Nederland

De criteria die De Consumentenbond hanteert om de meest louche dropshippers te identificeren zijn de volgende: “Hollands uiterlijk, verstopt retouradres, onduidelijkheid over de kwaliteit en levertijden, een volledig afgeprijsd assortiment en nepreviews.” Dit is een lijst van twintig meest misleidende dropshippers, samengesteld door De Consumentenbond.

  1. 123superdeals.nl
  2. customlove.nl
  3. decarba.nl
  4. ellismore.nl
  5. elly-yvonne.nl
  6. faire-amsterdam.com
  7. madegents.com
  8. mirabellashopping.nl
  9. moluvo.com
  10. nova-amsterdam.nl
  11. pantinoshop.nl
  12. poluno.com
  13. prime-amsterdam.com
  14. utrechtsemode.nl
  15. vandijkschoenen.nl
  16. vanhalenmode.nl
  17. vanplek.nl

Op het eerste gezicht doen veel van deze domeinnamen bij Manners wel wat alarmbellen rinkelen. We zouden bijvoorbeeld niet snel iets bestellen bij vanplek.nl, customlove.nl of 123superdeals.nl. Maar vanhalenmode.nl (lijkt op Van Haren, de schoenenketen) zouden we dan weer niet meteen als dropshipper herkennen.

dropship webshop china nederland temu oplichting de consumentenbond
(Afbeelding: Van Halen Mode)

Nemen we een kijkje op de site, dan moeten we toegeven dat hij behoorlijk vernuftig in elkaar is gezet. Bovenin de webshop staat een balk met: ‘gratis verzending voor alle orders in Nederland’. Hierdoor ga je er vanuit dat je product ook vanuit Nederland wordt verstuurd (want waarom zou een Chinees bedrijf wél gratis naar Nederland versturen maar niet naar Duitsland?). Bij de bedrijfsgegevens staat een adres in Amsterdam vermeld en is er zelfs een blokje met openingstijden, terwijl vanhalenmode.nl helemaal geen fysieke winkels heeft. Je kunt het niet anders dan geniepig noemen.

Hoe herken je een dropshipper?

De twintig domeinnamen uit je hoofd leren, heeft geen zin. Als dropshippers te veel gedoe krijgen met klagende klanten, of zoals nu De Consumentenbond op hun nek krijgen, dan doeken ze de boel op en beginnen meteen weer onder een andere naam. Toch zijn er manieren om dropshippers te ontmaskeren, zelfs bij vanhalenmode.nl.

1. Retourpolicy

Ten eerste: bekijk de retourpolicy van de webshop. Op de retourpagina van vanhalenmode.nl, dan zie je dat je je kleren naar een magazijn in Zhejiang, China moet sturen als je er niet blij mee bent. “Houd er rekening mee dat de verzendkosten voor retourzendingen 55,5 euro of meer kunnen bedragen,” staat erbij, alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

2. Trustpilot

De reviews op de webshop zelf zijn niet te vertrouwen, maar reviewsites als Trustpilot wel. Op Trustpilot krijgt vanhalenmode.nl 1,3 sterren op basis van 48 reviews. Een bloemlezing: “verschrikkelijk slecht bedrijf”, “zo’n lelijke trui heb ik zelden gezien” en “goede leerschool, geld door de wc gespoeld”. Hopelijk zorgt het onderzoek van De Consumentenbond ervoor dat andere mensen deze leerschool bespaard blijft.

Dubieuze 21ste-eeuwse ambachten: dropshipper en influencer

Naast de dropshipper, is ook de influencer een twijfelachtig ambacht van de laatste jaren. Een specialistische tak hiervan is de finfluencer: een influencer die financieel advies geeft. Een groep economen fileerde onlangs de werkwijze van finfluencers als Miss Bitcoin. Maar hoewel ze de schijn tegen heeft, zag Manners zich genoodzaakt om toch de kant van Miss Bitcoin te kiezen.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.