Beter trainen: 6 variaties op de plank die jouw lichaam laten zweten

Het mooie aan trainen is dat de moeilijkheid in de eenvoud te vinden is. Inmiddels weten de meeste mensen wel dat planken goed voor je is: een eenvoudige oefening waar je niets anders dan pure doorzettingskracht voor nodig hebt. Dat het een sterke core oplevert is fantastisch. Om je training gevarieerd en uitdagend te houden, zou je zo af en toe een variant kunnen proberen.

Met een minuutje planken help jij jouw buik-, schouder-, arm- en heupspieren te versterken. De naam ‘plank’ komt echt van het idee van een houten plank: een harde, solide structuur zonder beweging en die een zware last kan dragen.

De “standaardplank” is een oefening waarbij een persoon voor een langere tijd dezelfde positie vast weet te houden. Met een neutrale rug, terwijl je jezelf ondersteunt met behulp van de bovenste en onderste ledematen. Traditioneel zijn de onderarmen of handen en de tenen de contactpunten met de vloer. Het lichaam zweeft boven de grond in deze positie zonder dat je beweegt of gaat hangen.

Een plankje op zijn tijd is een van de beste lichaamsoefeningen die iemand kan doen. Het neemt heel weinig ruimte in beslag en vereist vrijwel geen extra attributen (misschien een mat voor een standaardplank). Daarnaast richt de oefening zich niet alleen op de buikspieren, maar ook op alle andere spieren die de stabiliteit van het lichaam ten goede komen. Met planken verbeter je de schouderstabiliteit, wat handig is voor voor het zware liften. Je uithoudingsvermogen verbetert ook. Kortom: een alleraardigste oefening.

Varieer in het trainen

Dit is de basis. Maar een plank van 30 seconden of meer kan een beetje saai worden. Hoewel er al veel voordelen hangen aan een standaardplank, kan het toevoegen van een dynamisch onderdeel jouw lichaam nog meer uitdagen en je helpen jouw kracht en stabiliteit op nieuwe manieren te verbeteren. Zodra je een plank 60 seconden kunt vasthouden, is het tijd om een nieuwe wending toe te voegen.

Commando

Op en neer, op en neer, op en neer…

Commando’s Full Body Plank Exercise

Ezequiel is demonstrating a Commando. Keep your body straight, abs tight.

Plank met een Hip Extension

Rood hoofd is inbegrepen.

Strength Training: Prone Plank w/Hip Extension

Strength training and physical therapy exercise for middle/long distance runners. Prone plank with hip extension to develop strength/stability of core and gluteus maximus.

Plank op een Balance Board

Kan ook op zo’n grote ronde skippybal.

How to Exercise on a Balance Board : Use the Plank of a Balance Board for Exercise

Learn about using the plank of a balance board and what the plank works using a balance board in this free workout video about exercises using a balance board. Expert: Steven Vargas Bio: Steven Vargas C.P.T, C.M.T runs both a private Personal Trainer business, and works at a high end fitness club as a Trainer.

Plank met Forearm Circles

Alsof je een in pannetje soep aan het roeren bent.

How to Do Front Plank on Exercise Ball | Ab Workout

Top Rated At Home Workout Gear: Inred Dual Ab Wheel: http://amzn.to/1JwgNPy LifelineUSA Chest Expander: http://amzn.to/1O6dlhA Iron Gym Upper Body Workout: http://amzn.to/1igVj2p Shake Weight Dumbell: http://amzn.to/1igS0YU Perfect Pushup Elite: http://amzn.to/1hS0zJG Valeo Deluxe Speed Rope: http://amzn.to/1L1QRv9 Watch more Home Ab Workout for Men videos: http://www.howcast.com/videos/501004-How-to-Do-Front-Plank-on-Exercise-Ball-Ab-Workout Now I’m going to demonstrate how to do a front plank on an exercise ball.

Planken op de zij met Hip Abduction

Bonuspunten wanneer je shirt met het matje matcht.

Side plank with hip abduction — pelvis & spinal stability

This exercise helps create stability in the hip, pelvis and spine in the frontal plane which is very important for any single leg activity (running, walking, lateral movements). In particular, the obliques and gluteus medius on the floor facing side are targeted.

Crawling Trench Plank

Moeilijker dan dat ‘ie eruitziet.

Plank Trench Crawls

Uploaded by Jeff Bartmanski on 2017-09-13.

💪 Lees ook: 5 oefeningen om thuis je borstspieren te trainen zonder gewichten

Reageer op artikel:
Beter trainen: 6 variaties op de plank die jouw lichaam laten zweten
Sluiten