Thomas Aalderink
Thomas Aalderink Auto's & Motoren 21 jun 2025
Leestijd: 2 minuten

Dit kost de ‘beste auto ooit’ als occasion: Japanse ingenieurskunst

Voor Top Gear en The Grand Tour reed presentator Jeremy Clarkson in vele honderden auto’s. Toch is er slechts eentje die hij keer op keer betitelde als ‘de beste auto ooit’. Opvallend genoeg is dat geen Ferrari, Porsche of Lamborghini, maar de inmiddels ruim tien jaar oude Lexus LFA. Dit kost deze bijzondere auto nu als occasion.

Als je aan sportwagens denkt, is Lexus waarschijnlijk niet het eerste merk dat in je opkomt. Dit luxemerk, de premiumtak van Toyota, staat vooral bekend om comfortabele, ingetogen sedans en SUV’s. Toch bouwde Lexus tussen 2010 en 2012 één van de meest iconische supercars ooit: de LFA. Een auto die door veel liefhebbers, Clarkson voorop, wordt gezien als een technisch meesterwerk.

Waarom is Jeremy Clarkson zo dol op de Lexus LFA?

De Lexus LFA is op meerdere fronten een toonbeeld van Japanse ingenieurskunst. Van de perfecte balans en sublieme rijeigenschappen tot de aerodynamica: op elk vlak kan hij zich meten met grootheden als Ferrari en Porsche. Maar wat de LFA echt legendarisch maakt, is de motor.

Beste auto ooit gemaakt volgens Jeremy Clarkson Lexus LFA tweedehands occasion.
(Afbeelding: WheelsAge)

In de Lexus LFA vinden we een 4,8-liter V10 die zijn weerga niet kent. Wat dit blok zo uniek maakt, is niet de hoeveelheid pk die hij produceert, maar de enorme snelheid waarop hij draait. Deze V10 komt zelfs zo snel op toeren dat Lexus een digitale toerenteller moest ontwikkelen om hem bij te houden. Een analoge toerenteller kon het tempo simpelweg niet bijbenen.

De best klinkende motor ooit gebouwd

Het bizar hoge tempo waarop deze V10 draait, komt de sportieve prestaties uiteraard ten goede, maar dat is niet wat hem zo geliefd maakt. De Lexus LFA weet liefhebbers zoals Jeremy Clarkson vooral te verleiden met het geluid dat hij produceert. Dit is zo hoogtoerig en melodieus dat hij vaak met een F1-auto (uit het V10-tijdperk) wordt vergeleken.

Wat zijn iconische status verder versterkt, is het feit dat Lexus de LFA niet bouwde om winst te maken. Het was een technologisch statement: laten zien wat mogelijk is, en daarna stoppen. Er kwam geen opvolger en dat maakt de LFA tegenwoordig zeldzaam, felbegeerd en vooral legendarisch.

De Lexus LFA als occasion

Omdat Lexus de LFA vooral ontwikkelde om te bewijzen dat ze een supercar konden produceren, bleef de oplage beperkt. Er rolden uiteindelijk ongeveer 500 exemplaren van de band. Dat zorgde toen al voor een behoorlijk hoge nieuwprijs van 400.000 euro. Veel geld, maar wie het lef had om er toen eentje te kopen (Jeremy Clarkson had dat overigens niet), heeft zijn investering inmiddels ruimschoots terugverdiend.

Beste auto ooit gemaakt volgens Jeremy Clarkson Lexus LFA tweedehands occasion.
(Afbeelding: WheelsAge)

Wie anno nu de ‘beste auto ooit’ wil bezitten, moet diep in de buidel tasten. We vonden op Duitse occasionwebsites een aantal exemplaren die tussen de 870.000 en 1.000.000 euro kosten. Voor de meest exclusieve en best onderhouden exemplaren gaat de prijs zelfs richting de 1,6 miljoen euro.

Voor de meesten blijft een LFA dus een onbereikbare droom. Gelukkig staat er op Autoscout24, Marktplaats en andere occasionwebsites ook genoeg fraais dat wél betaalbaar is.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.