Stijn Kuster
Stijn Kuster Auto's & Motoren 29 jun 2022
Leestijd: 2 minuten

EU komt met ingrijpende autowet, maar je hebt nog even de tijd

De Europese Unie heeft ingestemd met een verbod op de verkoop van nieuwe milieuvervuilende auto’s. Geen benzine, diesel en aardas meer. Vanaf 2035 mogen er enkel nog klimaatneutrale auto’s verkocht worden door fabrikanten.

Het verbod raakt enkel de verkoop van nieuwe auto’s aangedreven door een krachtbron op diesel, benzine, of aardgas. Of auto’s met zowel een elektro- als brandstofmotor (hybrides) na 2035 nog wel van de productieband rollen, is nog onduidelijk. Deze beslissing wordt in 2026 genomen.

Geen benzine of diesel meer per 2035

Geen diesel, benzine en aardgas meer in nieuwe auto’s per 2035, daar stemde de 27 landen van de Europese Unie mee in. Er waren 16 uren aan onderhandelingen nodig om tot een overeenkomst te komen.

Uiteindelijk komt er ook een verbod op de verkoop van tweedehands brandstofauto’s, al is nog onduidelijk wanneer. Naar verluidt ligt dit termijn nog ver na 2035.

Synthetische brandstoffen ook een oplossing

Het verbod betekent niet dat we allemaal massaal elektrisch of op waterstof gaan rijden. Meerdere autofabrikanten zijn bezig met een synthetische brandstoffen die diesel, benzine of aardas vervangen. Zo claimde Porsche eerder al dat rijden op de brandstof voor een CO2-reductie van 85 procent ten opzichte van traditionele brandstof zorgt.

Met de CO2-uitstoot van elektriciteitsproductie voor EV’s, stoot een brandstofauto rijdend op het synthetische goedje evenveel uit als een elektrische auto.

eu, syntetische brandstof, diesel, benzine, autowet, 2035, elektrische auto, porsche
(Afbeelding: Porsche)

De Europese Unie houdt ook rekening met deze ontwikkeling. Niet vreemd, want als een auto op brandstof duurzaam is, is er geen reden tot een verbod. Sterker nog, als oudere brandstofauto’s door kunnen rijden op de synthetische brandstof – eventueel met minimale aanpassing – dan is dat een stuk milieuvriendelijker dan een goedwerkende auto demonteren of vernietigen. De productie van een nieuwe (elektrische) auto kost immers veel grondstoffen en er komt veel uitstoot van CO2 en stikstof bij kijken.

Tanken met een glimlach, dit is hoeveel euro je bespaart op benzine in Duitsland

Of synthetische brandstof per 2035 zover ontwikkeld is dat het benzine, diesel en aardgas kan vervangen, is nog de vraag. De ontwikkeling geeft in ieder geval hoop. Formule 1-auto’s rijden per 2026 al op volledig duurzame brandstof.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
EU komt met ingrijpende autowet, maar je hebt nog even de tijd
Sluiten