Redactie
Redactie Health 15 mrt 2018

Benen in de lucht tijdens bench press, of niet?

Bij elk bezoek aan de sportschool zie je ze: mannen met de beentjes in de lucht tijdens het bankdrukken. ‘Het ziet er absoluut toffer uit, maar is het nou wel of niet beter?’, vraag jij je waarschijnlijk af. Wellicht heb je inmiddels jouw benen ook maar omhoog gegooid; want tja, als iedereen het doet… Maar of dat nou zo’n goed idee is.

Het antwoord is ‘nee’.

Benen omhoog tijdens het bankdrukken: waarom doen mensen het?

Lang geleden, in de hoogtijdagen van bodybuilding heerste de gedachte dat benen in de houden lucht beter was voor het isoleren van de borstspieren. Je zou hiermee de kracht van je volledige lichaam beter naar de pecs verplaatsen, zonder daarbij andere spieren te gebruiken. Op deze wijze kon je meer gewicht vertillen, wat uiteraard gunstig zou zijn voor spiergroei.

Daarnaast heerst(e) de gedachte dat het beter zou zijn voor jouw lichaam; met name als je een gevoelige onderrug hebt. Hiermee zou je deze spieren minder belasten, waardoor je stevig kunt drukken zonder jouw onderrug te bezeren. Jammer maar helaas, dit is beide niet het geval.

Myth busted

Allereerst: op het gebied van isolatie bleken de benen geen verschil te maken, zo blijkt nu. Kijk ook maar eens bij competitief bankdrukken, hoeveel van deze gasten met hun beentjes in de lucht bungelen: geen één. Ook neemt de kans op een blessure juist toe wanneer je jouw benen in de lucht houdt. Ja, je schakelt door jouw benen in de lucht te doen jouw onderderug uit, maar hierdoor mist je lichaam wel de benodigde stabilisatie om het gewicht te tillen. Zodoende wordt jouw lichaam veel instabieler, waardoor je een hoop compenseert met andere spieren. De kans dat je op deze wijze een spier verrekt (of ergere schade aanricht) neemt aanzienlijk toe. Veel mensen stellen juist dat deze stabilisatie juist zo ‘goed’ is om andere spieren te trainen. Leuk in theorie, maar als je deze écht zou willen trainen, zijn daar veel effectievere methodes voor die veel minder risico met zich meebrengen.

Hoe hoort het wel?

Houd die voeten dus lekker op de grond en creëer hiermee een stevige basis voor je lichaam. Zet de voeten wijd uit elkaar en plaats ze onder je knieën. Trek daarna de schouders naar achteren en druk je borst vooruit. Hierdoor ontstaat er een holte tussen het bankje en jouw rug en een goede spanning in jouw borstgebied.

Dit is de juiste methode om veel gewicht te tillen en dat is precies wat je zult zien als je kijkt naar de pro’s. En mis je hiermee toch die stabiliserende spieren die je voorheen zo lekker leek te voelen? Overweeg dan andere (veiligere) oefeningen zoals chest dips of de dumbell press.  Maar laat die voeten vanaf nu stevig op de grond staan, waar ze thuishoren. Voortaan we geen (halve)zolen meer zien.

Reageer op artikel:
Benen in de lucht tijdens bench press, of niet?
Sluiten