Pim Jansen
Pim Jansen Life 14 juli 2018

Bedrijfsetiquette: zo maak je het werk voor jou en je collega’s leuker

Waar je ook komt, overal zijn er wel ongeschreven regels en wetten. De etiquette dus. Maar wat is de correcte bedrijfsetiquette? De kans is groot dat je ongewild dingen doet die je baas of collega’s irriteren. Volgens een nieuw onderzoek van Accountemps is het juist afhankelijk van de functie wat wel en wat niet acceptabel is. Senior managers geven bijvoorbeeld aan dat het te laat komen op een vergadering irritatie-verhogend werkt.  De ‘gewone’ werknemer geeft juist aan dat het roddelen over collegae sfeer ondermijnend werkt.

Voorkom irritatie bij collegae

“Stiptheid is erg belangrijk voor managers,” zegt Michael Steinitz, Executive Director van Accountemps. “Voor werknemers is juist het roddelen de absolute nummer één als het gaat om irritaties op de werkvloer.”

Goede etiquette gaat ver in de professionele wereld, zegt Tom Moran, CEO van het detacherings- en uitzendbureau Addison Group. “Luiheid en roddelen komt overal voor, maar het is niet acceptabel dat iemand zich schuldig maakt aan deze etiquette-faux-pas, zeker niet als ze een leidinggevende functie hebben,” zegt hij.

Het belang van een professionele werkhouding

Of je nu de baas of een werknemer bent, etiquette is belangrijk. Hier volgen enkele tips voor het omgaan met de twee meest voorkomende problemen op de werkplek.

Te laat komen voor vergaderingen is niet chique

“Wanneer belangrijke deelnemers aan een vergadering te laat komen opdagen voor een vergadering, vertraagt ​​dit het delen van informatie en de besluitvorming,” zegt Laura Handrick, analist op de werkplek voor FitSmallBusiness.com, een website die informatie biedt aan ondernemers. “Op tijd komen voor een vergadering is ook een vorm van respect geven naar elkaar toe,” zegt ze.

Te laat aankomen bij vergaderingen kan je carrière schaden, zegt Steinitz. “Anderen kunnen een gebrek aan stiptheid als onbetrouwbaar beschouwen, wat slecht kan zijn voor je professionele reputatie,” zegt hij.

Hoewel het vervelend is, is te laat zijn onvermijdelijk, bijvoorbeeld als je op reis bent en vertraging hebt, of als je een net uit een andere vergadering komt, zegt Handrick. “Het beste wat je kunt doen om de irritatie bij andere deelnemers te verminderen of te voorkomen, is door hen vooraf te laten weten dat je te laat komt,” zegt ze. “Dat toont respect voor degene die de vergadering leidt of organiseert en ook voor de andere deelnemers. Het geeft de organisator ook de mogelijkheid om de vergadering uit te stellen of deze opnieuw te plannen.

Roddelen of niet?

Professionals op elk niveau kunnen ten prooi vallen aan zakelijke roddels, maar het gaat er om hoe ze er zelf mee om wensen te gaan, zegt Steinitz. “Roddelen op de werkplek kan leiden tot productiviteitsverlies en vertrouwen binnen het team, gevoelens kunnen worden gekwetst en werknemers kunnen onbewust bijdragen aan een negatieve beeldvorming,” zegt hij. “In sommige gevallen kan dit ertoe leiden dat werknemers het bedrijf verlaten.”

Het is ook funest voor je carrière, zegt Handrick. “Door gemene dingen over je collega’s te zeggen, word je zelf negatief en onbetrouwbaar”, zegt ze. Verander de focus van de gesprekken op de werkvloer van negatief naar lof en erkenning. Je zult merken dat je werk beter zal worden gewaardeerd naarmate collega’s je leren kennen als een positief persoon die hun vertrouwen waard is. ”

Positieve instelling

“Werknemers met een positieve instelling, zullen hun best doen om ver uit de buurt van het geroddel te blijven,” zegt Moran. “Als je merkt dat er binnen je team veel wordt geroddeld, kun je het beste de persoon in kwestie er op aanspreken. Op die manier voorkom je dat de sfeer op de werkvloer door roddels wordt overschaduwd,” zegt hij.

“Als je het slachtoffer bent van roddels, laat je dan niet meeslepen door het drama,” zegt Handrick. “Je kunt er niet veel tegen doen als je het slachtoffer wordt van roddels, behalve je eigen verhaal te vertellen aan een van je collegae,” zegt ze. “Ik raad slachtoffers van roddels aan om nooit represailles te nemen en zeker nooit het slachtoffer te spelen door te klagen bij hun manager of collega’s. Het brengt hen alleen maar in een benarde positie. ”

Maak problemen bespreekbaar

Het bespreekbaar maken van het probleem is de beste manier om het effect van roddels te ondermijnen. Door tijdens een werkoverleg of werkbespreking een roddel nar voren te brengen, haal je het uit de taboesfeer. Zo dwing je degenen die de roddels verspreiden bewust te worden van het effect en de negatieve impact, zegt Handrick. Andersom is het belangrijk dat je beseft dat het maken van excuses juist je geloofwaardigheid en betrouwbaarheid vergroot. Door je fouten toe te geven laat je zien dat je wilt leren. Het gevolg is dat je meer waardering zult oogsten vanwege je openheid en eerlijkheid.

Reageer op artikel:
Bedrijfsetiquette: zo maak je het werk voor jou en je collega’s leuker
Sluiten