Redactie
Redactie Life 20 jan 2016

Beast mode on: zo word je UFC-fighter

Een UFC Fighter word je niet zomaar en dit is zeker niet voor iedereen weggelegd. En al zijn je genen goed, dan is het nog steeds de vraag of je het wel wilt. Het is daarentegen wel ontzettend interessant om te zien wat deze pitbulls (hoofdfoto: Anthony Pettis (R) slaat Eddie Alvarez) allemaal doen en laten om hun doelen te bereiken. Respect!

Trainingskamp

De boys die deze uitdaging aangaan, trainen minstens zoveel uur als een werkweek. Sommigen verdubbelen die hoeveelheid zelfs. Elke vechter traint in zijn eigen trainingskamp. Een kamp bestaat uit verschillende coaches en sparringpartners om zo een een specifieke training voor de volgende wedstrijd voor te bereiden. Sommige vechters stationeren hun trainingskamp op een sportschool, andere gaan verschillende sportscholen af. Op die manier ondervinden ze verschillende disciplines van de vechtsport. In sommige gevallen is het ook een “vlucht” om afleidingen van de sociale omgeving te vermijden. UFC Hall of Famer Stephan Bonnar: ‘Een typische trainingsdag begint met een ronde grappling, worstelen en sparren. Daarna ga ik naar huis, douchen, eten, slapen. In de avond doe ik een variatie op deze training nog een keer.

Foto: Stephan Bonnar worstelt met Mark Coleman

Elke ons telt

De vechters handhaven een strikt dieet en laten zich zelden verleiden tot junk food. Dit is nodig om binnen de gewichtsklasse op gewicht te blijven. Het voedsel dat ze eten is zo ‘clean’ mogelijk en rijk aan eiwitten, groenten en volkoren granen. Afhankelijk van het doel kan het dieet variëren. De een wil gewicht winnen, de ander juist verliezen of behouden. Voor hen is eten niet langer een leuke en plezierige activiteit, maar puur een middel om doelen te behalen. Voedsel is simpelweg brandstof voor het lichaam om de intense sparring en eindeloze trainingen te kunnen verduren. Wanneer een vechter wil aankomen is zelfs water een luxe.

From man to machine

Vechters trainen om hun lichaam zo sterk en duurzaam mogelijk te maken. Trainingen variëren van conditie- tot hoge intensiteitstrainingen. Dit om te zorgen dat het hart zo snel mogelijk weer kan terugkeren naar een normale snelheid zodra een ronde is afgelopen. Het vrijwillig herhaaldelijk ontvangen van klappen tijdens een training gebeurt om de huid, pezen, spieren en weefsel te verharden. De onderarmen en -benen worden met opzet “gesloopt” waardoor een calciumvoorraad ontstaat die de ledematen sterk en veerkrachtig maken.

Foto: T.J. Dillashaw

De betere hand

Vechters hebben een volledig assortiment aan methoden waarmee ze hun lichaam kunnen herstellen na een extreem fysieke inspanning. Denk aan ijsbaden, herstelsupplementen, acupunctuur of een bezoek aan de chiropractor. Na elk gevecht worden deze bikkels gecheckt door artsen die de herstelperiode inschatten. Hersenschuddingen kunnen bijvoorbeeld heel erg lang aanhouden, een gebroken neus kost je minstens twee maanden (maar zal een jaar lang pijnlijk blijven) en het herstel van een gebroken hand of voet kan nog veel langer duren.

Je moet het willen – echt willen

Dit is geen makkelijke sport. Het is zaak om constant gemotiveerd en emotioneel hongerig te blijven. De vechters geven in de ring alles om maar met die felbegeerde titel naar huis te wandelen. Van een bloemkooloor tot gescheurde pezen en gebroken botten; UFC-vechters verlangen het uiterste van hun lichaam en kunnen na elke wedstijd niet wachten om het opnieuw doen.

Foto: UFC Dominick Cruz wint de World Bantamweight Championship

[FB_AANJAGER]

Reageer op artikel:
Beast mode on: zo word je UFC-fighter
Sluiten