Redactie
Redactie Health 23 mrt 2016

Beast mode on: train als Hugh Jackman voor The Wolverine

Hugh Jackman (47) heeft zijn kracht en fysiek naar een nieuw level getild op een leeftijd waarop de meeste mannen alleen nog maar achteruit gaan. Zijn trainer vertelt in dit interview hoe hij deze man in een mutant heeft veranderd. 

Wolverine is een badass, daar is geen twijfel over mogelijk. Hij is meer dan honderd jaar oud, spreekt zeven talen en is in Japan opgeleid tot samoerai. Zijn klauwen en botten zijn gemaakt van adamantium, een onverwoestbaar metaal dat door elk materiaal kan snijden. In maart 2017 verschijnt de derde solofilm rond Wolverine.

De enige grotere badass dan Wolverine, is de acteur die hem vertolkt: Hugh Jackman.  Jackman is altijd al goed gebouwd geweest (zie de foto hieronder), maar hij veranderde pas in een monster toe hij begon te trainer met David Kingsbury. Deze personal coach en voormalig MMA-vechter heeft Jackman voorbereid voor zijn rol in The Wolverine en is sindsdien zijn vaste trainer geworden.

Jackman op 31-jarige leeftijd, voor hij een beest werd

Hoe ben je de trainer van Hugh Jackman geworden?
‘Na mijn MMA-carrière werd ik personal coach. Eén van mijn cliënten, een succesvol zakenman, vertelde over de mogelijkheid om een kleine gym te openen in de bekende Pinewood Film Studios. Zo gezegd, zo gedaan. Op een dag kreeg ik een telefoontje van de productiecoördinator van de film Les Miserables. Ze zei dat er een acteur was die mij wilde ontmoeten om te kijken of het zou werken. Ongeveer 20 minuten voor de vergadering hoorde ik dat het om Hugh Jackman ging. Ik heb hem altijd bewonderd en enorm veel respect voor de fysieke vorm die hij aanneemt voor een rol, dus je kunt je voorstellen hoe enthousiast ik was. 

Op sommige dagen hadden we slechts vijf tot zes uur nachtrust

In wat voor vorm was hij toen jullie samenwerking begon?
‘Hij was ontzettend fit, want hij kwam rechtstreeks uit de opnames van Les Miserables . Voor die rol moest hij zo droog mogelijk zijn, maar zoveel mogelijk massa behouden.’

Wat was het doel voor The Wolverine?
‘Voor deze film wilde hij al zijn vorige films overtreffen op het gebied van spiermassa en droogheid. We hadden ongeveer vijf maanden de tijd om dit doel te bereiken. Omdat hij nog in de opnames zat van Les Miserables kwam de grote verandering pas in de laatste drie-vier maanden.’

Hoe is je relatie met hem?
‘Ik werk nu ongeveer vier jaar met Hugh. We zijn allebei easygoing en delen dezelfde interesses. Als je als trainer niet kunt opschieten met je klanten, zijn ze over het algemeen ook niet bereid om gedurende twee jaar, zes dagen per week, een tot twee uur per dag met je te trainen.’

Hoe is het om met hem te trainen?
‘Hij is heel gemotiveerd, dus hij heeft geen sergeant of oppas nodig. We trainen samen en ik ben altijd degene die de intensiteit omhoog krikt. De sessies zijn enorm gefocust en we gebruiken elkaar als motivatie. We zijn ongeveer even sterk en hebben hetzelfde uithoudingsvermogen, waardoor een gezonde competitie ontstaat en we de grenzen verder kunnen oprekken.’

 

Wat was de grootste uitdaging?
‘Een gebrek aan rust. We trainden vroeg in de ochtend en maakten vervolgens lange werkdagen. Op sommige dagen hadden we slechts vijf tot zes uur nachtrust. Op die dagen probeerden we dutjes te doen indien mogelijk.’

Tijdens het bulken gebruikten we wel creatine, tijdens de cut niet

Wat voor training heb je op  hem toegepast?
‘Hugh deed voornamelijk sets van 8 – 12 herhalingen. Ik begin graag met het zware werk, 1-5 herhalingen, om vervolgens door te gaan met meer herhalingen met minder gewicht. Deze combinatie zorgt voor het beste resultaat.’

Dit zijn de belangrijkste oefeningen in de training van Hugh:
Barbell Bench Press
Back Squat
Weighted Pull-Up
Deadlift

Hoe creëerde hij zo ontzettend veel spieren én droog te blijven?
‘We hebben de training in twee fases opgedeeld: de bulk en de cut. Ik ben er een voorstander van om zo clean mogelijk te bulken, zodat het eindresultaat na de cut beter is. Ik heb zijn calorie-inname strak berekend zodat hij de minimale hoeveelheid calorieën binnenkreeg tijdens het bulken. Op die manier kun je de teugels strak houden en toch bulken. Vervolgens deden we veel interval- en low-intensity-training om de vetpercentages omlaag te krijgen. De manier van gewicht heffen, bleef min of meer hetzelfde.’

Hoe zag zijn dieet eruit?
‘Het type voeding varieerde, maar in principe aten we wél koolhydraten op trainingsdagen en zo min mogelijk koolhydraten op rustdagen. Het belangrijkste onderdeel van een dieet is zorgen dat je de hoeveelheid calorieën berekent bij het doel dat je wilt bereiken. Hugh at heel clean tijdens de opnames van de film, maar hij zorgde vooral dat hij de juiste hoeveelheid binnenkreeg.’

Dit is wat Hugh ongeveer at op een dag:
Maaltijd 1: Eieren en havermout.
Maaltijd 2: Steak, broccoli, zoete aardappel
Maaltijd 3: Kip, bruine rijst, spinazie
Maaltijd 4: Vis, avocado, broccoli

Wel of geen supplementen?
‘We gebruikten een pre-workout  met de naam Animal Pump. Ik geef de voorkeur deze pre-workout omdat er geen suiker of zoetstof is toegevoegd. Tijdens het bulken gebruikten we wel creatine, tijdens de cut niet. Wij gebruikten ook ongeveer 5-10 g Animal Nitro BCAA pre- en post-workout. De BCAAs zijn belangrijk om snel te herstellen en spiermassa te behouden.’

In deze video, die helaas alleen op Youtube kan worden bekeken, vertelt Jackman over zijn transformatie.

[FB_AANJAGER]

Reageer op artikel:
Beast mode on: train als Hugh Jackman voor The Wolverine
Sluiten