A. de Jong
A. de Jong Style 7 nov 2019

Be Extranormaal: modecampagne duidt het ‘nieuwe normaal’ in Nederland

Met de lancering van de Herfst/Winter herencollectie van 2019 geeft Zalando nieuwe definitie aan wat het betekent om ‘normaal’ te zijn. In een poging meer onderscheid te creëren, moedigt de campagne ‘Be Extranormaal’, geregisseerd en gefotografeerd door Noël Loozen, mannen in heel Nederland aan hun eigen stijl te herdefiniëren, de status quo uit te dagen en vrij te zijn.

Door inspiratie te putten uit het veelgebruikte Nederlandse gezegde ‘Doe normaal, dan doe je al gek genoeg’ creëert de campagne een unieke link tussen de culturele context van Nederland en de laatste modetrends, met extra focus op individualisme.

Modecampagne duidt het nieuwe normaal in Nederland

Hoewel deze uitdrukking misschien niet logisch klinkt voor mensen uit andere landen, groeien mensen in Nederland op met deze nuchtere houding. Het is ingeprent in het Nederlandse denken en DNA. Deze campagne gaat daar haaks op in. Frisse, moderne kledingstukken in traditionele Nederlandse landschappen bieden een contrast tussen oud en nieuw en zorgen voor storytelling die de boodschap van de campagne ondersteunt en communiceert: vrijheid om je unieke karakter en stijl uit te dragen.

Zalando Be Extranormaal

This is “Zalando Be Extranormaal” by SuperHeroes | Amsterdam | NY on Vimeo, the home for high quality videos and the people who love them.

“We zijn heel trots op onze lokale mannencampagne. Het Nederlandse gezegde luidt dan wel: ‘Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’, maar ‘normaal’ is natuurlijk een heel relatief begrip. Zalando daagt consumenten dan ook uit om te bedenken wat ‘normaal’ voor hen betekent. Be Extranormaal is een geheel Nederlandse productie, geschoten op typisch Nederlandse locaties, met enkel Nederlandse gezichten. De campagne weerspiegelt onze Nederlandse nuchterheid en motiveert klanten om zichzelf te zijn en zich niets aan te trekken van anderen. In combinatie met ons brede fashionassortiment willen we klanten inspireren en motiveren om op hun eigen manier ‘extranormaal’ te zijn”, aldus ​Jacintha de Graaf van Zalando.

Noël Loozen, de man achter Be Extranormaal

De gehele campagne is geregisseerd en gefotografeerd door Noël Loozen, die opmerkt: “Wat is ‘normaal’ nou echt? Extranormaal zijn is wellicht de essentie van weten wie je bent en hoe je je eigen identiteit kunt omarmen en uitdrukken. Om jezelf niet te vergelijken met iemand anders en vertrouwen te hebben in wie je bent.” Zalando’s nieuwe Herfst/Winter herencollectie nodigt mannen uit zich op nieuwe manieren uit te drukken en prikkelt de sociale constructen van ‘normaal zijn’. Door nieuwe onderscheidende kledingstukken te introduceren, maakt Zalando het voor mannen mogelijk zich volledig en vrijelijk te uiten.

Dio

In de campagne is een grote rol toegewezen aan de Nederlandse artiest Dio (Diorno Braaf), in 2015 nog genomineerd door Esquire voor de titel ‘best geklede man van Nederland’. Laat je inspireren door de onderstaande looks. De items vind je op de webshop van Zalando.

Be Extranormaal, zalando
Be Extranormaal, zalando
Be Extranormaal, zalando
Be Extranormaal, zalando
Be Extranormaal, zalando
Be Extranormaal, zalando
Be Extranormaal, zalando
Be Extranormaal, zalando
Be Extranormaal, zalando
Be Extranormaal, zalando
Be Extranormaal, zalando
Be Extranormaal, zalando
Be Extranormaal, zalando
Be Extranormaal, zalando

Foto’s: Noël Loozen

🎩 Check ook: 7 modetrends voor mannen in het najaar van 2019

Reageer op artikel:
Be Extranormaal: modecampagne duidt het ‘nieuwe normaal’ in Nederland
Sluiten