Jelle van Es Films & Series 16 november 2018

Battlefield V review: een heus multiplayerfestijn

2018 is een goed jaar voor gamers. Vanaf de allereerste maand zijn er toffe games uitgekomen. Vooral de maand oktober was erg goed met topgames als Hitman 2 (hier onze review), Assassin’s Creed Odyssey, Call of Duty Black Ops 4 en natuurlijk Red Dead Redemption 2 (lees ook: ‘Pornhub onthult dat mannen steigeren van Red Dead Redemption 2’). Daarmee is het gamejaar echter nog niet voorbij. Deze week kun je aan de slag met Battlefield V en ook dat is een absolute topgame.

Als ik één minpunt zou moeten noemen, om die maar gelijk uit de weg te halen, dan zou het zijn dat de game wel wat lijkt op Battlefield 1. Dat deel nam je mee naar de Eerste Wereldoorlog nadat de serie zich een aantal jaar in de moderne tijd had afgespeeld. Het voelde als een verademing. Battlefield V draait om de strijd in de Tweede Wereldoorlog. Hoewel je toegang hebt tot wapens die iets moderner zijn, is het qua snelheid ongeveer hetzelfde als Battlefield 1. Wanneer je die game nog altijd dagelijks speelt en snakt naar iets anders, dan kan Battlefield V wellicht een tikje tegenvallen, want die game voelt meer als hetzelfde.

Battlefield V – Official Launch Trailer

Battlefield V is out worldwide November 20. Battlefield V is World War 2 like you’ve never seen or played before. A mix of new and iconic multiplayer modes deliver all-out warfare for up to 64 players on maps traversing unseen and untold locations.

Battlefield V is uitstekend

Tegelijkertijd is de formule van Battlefield V en eigenlijk de complete Battlefield-serie zo goed dat meer van hetzelfde eigenlijk geen probleem is. Elk potje dat je speelt heeft een doel dat je kent van het vorige potje, maar is elke keer weer anders. Zo kom je in een ander team terecht, verover je andere punten op de map, zit je op een ander moment bijvoorbeeld in een voertuig en kies je een andere classe. Door alle verschillende elementen die in de game zitten, blijft het geheel gewoon heel erg leuk.

Battlefield V

Meer ‘wij-gevoel’ in Battlefield V

Het helpt daarbij dat de spelers in de game nu op een natuurlijkere manier samenwerken. Ik speelde in Battlefield 1 vaak als Medic en probeerde mijn teamgenoten te voorzien van medikits om zo in leven te blijven. En als er dan één sneuvelde, dan wilde ik mijn eigen leven op het spel zetten om mijn medespeler te reviven. Helaas gebeurde het vaak dat ik te laat was en de speler als was gespawnd.

In Battlefield V kun je nu heel makkelijk zien hoelang het duurt voordat iemand echt dood is en respawnt en zodoende de overweging nemen om hem of haar te helpen. Ook hoef je niet een speciaal spuitje pakken. Je kiest gewoon de actieknop om een revive uit te voeren. Op die manier is het een stuk makkelijker en scoor ik makkelijker punten. En ook de spelers in de andere rollen zijn nu meer op elkaar ingespeeld, waardoor er een veel groter ‘wij-gevoel’ ontstaat.

Conquest is nog altijd de belangrijkste modus in de game. Binnen deze modus moet je de verschillende punten in de game veroveren en vervolgens alle vijanden afknallen. Hoe beter je dat doet, hoe sneller het aantal tickets van de tegenstander naar beneden gaat en jij wint. Daarnaast bestaan ook Grand Operations. In deze modus speel je een drietal maps achter elkaar, waarbij je in elke map een net wat andere opdracht doet. Als je de eerste map wint, dan krijg je een bonus in respawns bij de tweede map en ook weer bonus bij de derde als je andermaal wint. Omdat je telkens iets anders doet, is dit een modus die lang leuk is en waarbij de strijd echt op en neer kan gaan.

Goede maps

De multiplayer van Battlefield V is zodoende toch weer heel erg goed. De beschikbare maps zijn stuk voor stuk de moeite waard, de classes verdienen het om ontdekt te worden en omdat je nu op bepaalde plekken een soort van obstakel kan bouwen, is geen enkele shootout hetzelfde. Het is een modus die garant staat voor vele honderden uren aan speelplezier.

Battlefield V

In maart komt er dan ook nog een Battle Royale-achtige modus bij, waardoor het feest eigenlijk helemaal compleet is. Voor nu kun je naast de multiplayer ook nog aan de slag met een reeks aan singleplayer-missies. Net als bij Battlefield 1 komen deze als zogenaamde Warstories. Het zijn losstaande verhalen die vaak iets van een uur tot anderhalf uur duren, voordat je ze hebt voltooid en verschillende facetten van de strijd laat zien. Ze zijn nergens echt indrukwekkend, voorzien van belachelijk goed schrijfwerk of doen dingen die je nooit eerder hebt gezien. Maar onderhoudend zijn ze zeker en zodoende is het de moeite waard om ze te proberen. Battlefield V is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.