Automatisch geld terug na NS-vertraging: al €180.000 aan claims
Wist je dat je geld terug kunt krijgen van de NS na een vertraging met de trein? En dat gaat met een nieuwe gratis website-app nog automatisch ook.
We zijn nogal van het besparen hier op de redactie en leven nog altijd een beetje als studenten. Alle kruimels meepakken. Zo kwamen we er onlangs achter dat je geld kunt terugkrijgen van de NS na treinvertraging. En nu de treinkaartjes vanaf 2025 weer bijna met 10% omhoog gaan in prijs, is dat geen overbodige luxe. Voorbeeld: bij een uur vertraging tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal krijg je straks zo’n 23 euro terug.
Geld terugvragen bij de NS na vertraging met trein
Het is geen geheim dat je geld kunt claimen na vertraging met de trein. Dat kan via de website van NS, maar dat gaat vrij omslachtig en duurt lang. In een eerder artikel legden we al uit hoe je een claim indient.
Maar NS maakt het je niet heel makkelijk. Zo wordt een claim na vertraging met de trein regelmatig afgekeurd, en niet altijd terecht.
Automatisch geld terug met gratis app Treinvertraging
Het kan nu dus ook makkelijker. Via via kregen we te horen van een website-app, die je dus niet hoeft te downloaden, met de treffende naam Treinvertraging.
Heel simpel: je hoeft eigenlijk alleen je OV-chipkaart (NS Business Card ook mogelijk) te koppelen. Vervolgens gaat de dienst Treinvertraging drie maanden terug in je reisgeschiedenis, om te zien hoeveel geld je met terugwerkende kracht kunt claimen.
Vanaf het moment van aanmelden kun je maandelijks al je vertraging met de trein laten checken. Als een claim wordt goedgekeurd, wordt het geld automatisch op je rekening gestort. En Treinvertraging vecht een claim aan als die niet wordt goedgekeurd.
Al 180.000 euro geclaimd in 3 maanden
We namen even contact op met een van de initiatiefnemers, Michael Hilhorst. Want hoe kan zo’n lucratieve dienst gratis zijn? “Als je meer dan 15 euro hebt geclaimd, vragen we je om eenmalig drie vrienden uit te nodigen. Zo kunnen we onze dienst gratis blijven aanbieden”, zegt Hilhorst tegen Manners. Wil je dat liever niet, dan kun je als gebruiker van de dienst kiezen voor een succes-fee van 20%.
Hilhorst is de dienst drie maanden geleden begonnen met een klein team. “In die korte periode hebben we al 180.000 euro geclaimd bij de NS. En we helpen nu 11.000 reizigers door automatisch hun vertraging met de trein te detecteren en claims voor hen in te dienen.” Dit is een tipje van de sluier, want volgens de beroepstreinspotter blijft er jaarlijks zo’n 20 miljoen euro bij de NS op de plank liggen. Dat wordt voortaan hopen op vertraging.
Check ook hoe je geld terugkrijgt na een vertraagde vlucht.