Thomas Aalderink
Thomas Aalderink Auto's & Motoren 3 jul 2025
Leestijd: 2 minuten

Audi en Volvo falen in grote kwaliteitstest, dit merk scoort het best

Bij kwalitatief hoogwaardige auto’s denken we vaak direct aan Duitse premium merken zoals Audi en Mercedes. Volgens de U.S. Initial Quality Study is dat echter onterecht. In de editie van 2025 bungelen deze merken namelijk samen met Volvo en Volkswagen onderaan de lijst.

Voordat we in de cijfers duiken, is het goed om te weten wat de U.S. Initial Quality Study precies is. Het gaat om een jaarlijkse enquête en rapport van het marktonderzoeksbureau J.D. Power, inmiddels een van de bekendste onderzoeken in de auto-industrie.

De hoogste kwaliteit vind je bij Lexus

De studie kijkt naar het aantal problemen dat eigenaren ervaren in de eerste 90 dagen na aankoop van een nieuwe auto. Het gaat dus echt om modellen die net van de band komen rollen. Er wordt geteld hoeveel problemen er zijn per 100 voertuigen. Als automerk wil je dus een zo laag mogelijke score behalen.

Uit het onderzoek van 2025 kunnen we een duidelijke conclusie trekken: je kunt beter in Azië winkelen dan in Europa. Met Lexus, Nissan en Hyundai hebben we een volledig Aziatisch podium. Jaguar (op plek vier) is het enige Europese merk in de top tien.

Audi, Volvo en Volkswagen stellen enorm teleur

Waar zijn de Duitse premiummerken dan gebleven? Die vinden we een stuk lager op de lijst. BMW is van de grote drie de enige die nog in de buurt komt van de gemiddelde score. Mercedes staat een stuk lager, maar het kan nog pijnlijker: Audi scoort zelfs zo slecht dat het hekkensluiter is. Net achter Volvo en Volkswagen, die ook verrassend laag eindigen.

JD kwaliteitstest automerken
(Afbeelding: J.D. Power)

Betekent dit dat je deze merken maar beter kunt vermijden? Nee, dat zou te kort door de bocht zijn. De lijst moet je wel met een korreltje zout nemen. Het begrip ‘problemen’ is namelijk behoorlijk breed. Het gaat niet alleen om mechanische problemen (bijvoorbeeld met de motor), maar ook om een touchscreen dat even niet lekker werkt. Een deel daarvan is dus subjectief, en de score zegt niets over de langetermijnbetrouwbaarheid.

Uitkomst kwaliteitsonderzoek vooral interessant voor merken zelf

De studie is vooral een momentopname van hoe goed fabrikanten erin slagen om nieuwe voertuigen foutloos af te leveren. Merken kunnen de resultaten gebruiken om te zien waar ze moeten verbeteren. Voor de merken die goed scoren, is het vooral een mooi marketinginstrument. Zij kunnen weer een jaar lang claimen dat ze de beste zijn in ‘Initial Quality’.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.