Stijn Kuster
Stijn Kuster Auto's & Motoren 19 apr 2022
Leestijd: 3 minuten

Audi onthult een 5,5 meter lange ‘stadsauto’ met rode loper

Na de Skysphere en Grandsphere presenteert Audi haar nieuwe conceptmodel: de Urbansphere. Je kan je afvragen hoe ‘urban’ deze elektrische auto daadwerkelijk is.

Audi wilde eigenlijk de auto onthullen tijdens de Beijing Auto Show. Door de huidige COVID-situatie in China, kon dit alleen niet doorgaan. Desondanks trekt Audi het doek van de nieuwe conceptcar.

Audi onthult de Urbansphere

Audi zegt dat de Urbansphere is ontworpen voor de Aziatische miljoenensteden. Dit zijn plekken op aarde waar ruimte schaars is en daarom kleine auto’s als Kei cars populair zijn. Toch neemt het studiemodel van Audi flink wat vierkante meters in. De auto is 5,51 meter lang, 2,01 meter breed en 1,78 meter hoog. Hiermee is het de grootste conceptcar uit de Sphere-serie.

Audi Urbansphere, stadsauto, rode loper
(Afbeelding: Audi)

Waar grote buitenmaten vaak zorgen voor veel bagageruimte of voldoende zitplaatsen voor een groot gezin, is dat bij dit model niet het geval. De auto is van binnen naar buiten vormgegeven en er is vooral rekening gehouden met de behoeftes van inzittenden, zoals zoveel mogelijk bewegingsvrijheid.

Entertainment en een rode loper

Er is in de auto plek voor vier personen. Iedere passagier heeft een futuristisch vormgegeven zetel die op allerlei manieren in- en verstelbaar is. Het interieur moet luxe uitstralen en dienen als een mobiel kantoor en een lounge op wielen.

Audi Urbansphere, stadsauto, rode loper
(Afbeelding: Audi)

Als de Audi Urbansphere autonoom rijdt, verdwijnt het stuur en klappen de pedalen en displays weg. De auto heeft zelfs een entertainmentmodus waarbij de passagiers achterin films kunnen kijken op een OLED-scherm, dat even breed is als de auto.

Wanneer je uitgerust op je bestemming aankomt, klappen de portieren in tegengestelde richting open. De stoelen draaien naar buiten en er wordt een rode loper geprojecteerd.

Het grootste concept uit de sphere-famillie

Hoewel Audi zich met de Urbansphere met name druk maakt om het interieur, is het uiterlijk van de auto ook opvallend. Zo zien we het langgerekte design ook terug bij de Grandsphere. Qua vorm heeft de auto meer weg van een MPV, al is het voertuig niet echt ‘multi-purpose’ te noemen.

Audi Urbansphere, stadsauto, rode loper
(Afbeelding: Audi) (Afbeelding: Audi)

Opvallend is de neus met een grote grille, waarop verschillende LED-patronen worden weergegeven. Ook aan de achterkant van de Audi Urbansphere vind je zo’n LED-show.

Elektrische aandrijflijn

Het mag geen verrassing heten dat ook dit model in de Sphere-familie over een elektrische aandrijflijn beschikt. De auto maakt gebruik van het PPE-platform (Premium Platform Electric) en heeft hetzelfde 120 kWh-accupakket als de Grandsphere.

(Afbeelding: Audi)

De auto heeft een 800 Volt laadsysteem aan boord met een maximaal laadvermogen van 270 kW. Hiermee laad je in 10 minuten voor 300 kilometer aan energie. In 25 minuten wordt het 120 kWh accupakket van 5 procent tot 80 procent opgeladen. De actieradius is volgens de WLTP-norm meer dan 750 kilometer.

Deze accu voorziet twee elektromotoren, op de voor- en achteras, van energie. Het totaalvermogen komt uit op 270 kW (zo’n 368 pk). Om het woord ‘urban’ toch een beetje eer aan te doen, sturen de achterwielen mee. Hierdoor wordt manoeuvreren in een metropool iets makkelijker.

Komt deze wagen ooit op de markt?

De Audi Urbansphere is nog een conceptmodel. De vraag is of we de auto ooit – in deze vorm – op de weg zien rijden. Mocht er uiteindelijk een productiemodel op basis van dit studie-exemplaar gebouwd worden, dan zal hij naar verluidt eerst in Azië worden getoond. Audi richt zich met dit concept met name op de Chinese markt.

Audi Urbansphere, stadsauto, rode loper
(Afbeelding: Audi)
(Afbeelding: Audi)

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.