Audi e-tron S Sportback: de eerste elektrische auto met drie motoren

De strijd der elektrische auto’s gaat in 2020 onverminderd hard door. Steeds meer nieuwkomers betreden de markt en merken die al begonnen zijn met elektrificering werken hard aan nieuwe modellen. Zo ook Audi. De autogigant bracht in 2019 de eerste e-tron op de markt en komt dit jaar met een Sportback variant. Maar daar blijft het niet bij. In 2020 gaan we namelijk ook kennis maken met de eerste s versie van een elektrische Audi.

Ieder merk heeft zo zijn eigen manier om sportiviteit aan te geven. Bij BMW doen ze dat met de letter M en bij Mercedes plakken ze er AMG achter. Bij Audi kennen ze twee gradaties. De S en de RS. Audi werkt als het ware met een overtreffende trap. Een gewone Audi is sportief, een Audi R is sportiever en de RS is het sportiefst. Dit geldt tot op heden voor alle Audi modellen, behalve de e-tron. Maar daar gaat in 2020 dus verandering in komen.

Meer motoren, meer kracht, meer plezier

Dit jaar wordt de S namelijk ook achter de e-tron geplakt. Dit geldt zowel voor de gewone e-tron, als de Sportback die dit jaar gaat verschijnen. Deze sportieve upgrade gaat altijd gepaard met de nodige uiterlijke veranderingen, maar het grootste verschil zit hem vooral in de motor. Een S versie heeft gewoon een zwaardere motor onder de motorkap liggen. Maar hoe doe je dat met een elektrische auto?

Audi kiest voor de e-tron Sportback S niet voor een grotere, maar een extra motor. De normale e-tron heeft twee motoren. Eentje voor en eentje achter. Dat is nu dus anders. Bij de e-tron S heeft ieder achterwiel een eigen motor. Dit betekent niet alleen meer vermogen (namelijk 503 pk en 973 Nm koppel), maar ook een andere verhouding. Meer vermogen op de achterwielen, en we weten allemaal wat dat betekent.

De eerste Audi e-tron S getest

Of dit in de praktijk ook echt zo goed is als het klinkt, hebben onze collega’s van Autovisie al mogen testen. Dries van den Elzen werd door Audi uitgenodigd op het testcircuit om te ervaren hoe het is om een elektrische Audi S te rijden. Hoe hem dat verging en zijn eerste bevingen deelt hij in onderstaande video.

Zit je helemaal niet te wachten op een volledig elektrische auto, maar wil je wel binnen drie seconden op de 100 km/u zitten? Dan gaan je heel blij worden van deze productieauto’s die sneller optrekken dan een Tesla Model S P100D

Reageer op artikel:
Audi e-tron S Sportback: de eerste elektrische auto met drie motoren
Sluiten