Wheels 18 apr 2019 Jan de Raab

Aston Martin presenteert hun volledig elektrische en bloedmooie Rapide E

Voor de veeleisende automobilist is er goed nieuws: Aston Martin lanceert eindelijk de Rapide E, de eerste volledig elektrische wagen van het merk. Is dat alles? Nee, niet echt. De autofabrikant is druk bezig met de ontwikkeling van de AM-RB003, een nieuwe Vanquish, een SUV, een nieuwe Valkyrie en de DBS GT Zagato. Genoeg te beleven dus, maar het belangrijkste voor nu is de Rapide E!

De Rapide E is een project van lange adem geweest voor de Britse autofabrikant. Al in 2015 werd de komst van een volledige elektrische versie van de ‘gewone’ Rapide aangekondigd. Dat jaar toonde men ook een eerste prototype, een zeer gelikte elektrische versie van de Rapide die een E kreeg toegevoegd. In 2019 is het dan eindelijk zo ver dat de productieversie aan de buitenwereld getoond kan worden.

Samenwerking met Williams Advanced Engineering

De in China, in samenwerking met Williams Advanced Engineering, ontwikkelde Rapide E is een sterk staaltje engineering. De wagen heeft de beschikking over twee elektromotoren op de achteras, samen goed voor 610 pk en 950 Nm. Opvallend genoeg kiest Aston Martin dus niet voor een vierwielaangedreven model. Dat is niet erg, de wagen is in de huidige uitvoering al megasnel: in amper vier seconden schakelt een ervaren automobilist naar 96 kilometer per uur. Ook de top van 250 kilometer per uur wordt zonder veel moeite geruisloos gehaald.

Aan de basis van die prestaties ligt het accupakket van 65 kWh. De neemt de plek in van de 6,0-liter V12 bij de gewone Rapide. De accu is volgens de opgave van de fabrikant goed voor een actieradius van 320 kilometer. Dat lijkt wellicht niet overdreven veel maar met een laadtijd van 90 minuten kan je weer 300 kilometer rijden. Kies je voor de 800V/100kWh-lader, dan is de accu in slechts 60 minuten volledig opgeladen.

Karakteristieke Aston Martin

De Rapide E is duidelijk herkenbaar aan de aangepaste bumper en de opvallende blauwe accenten. Doordat de voorzijde niet geheel dicht is, blijft het unieke karakter van de wagen behouden. Wat de liefhebber wellicht ook zal opvallen is de verbeterde aerodynamica. De Rapide E is door de Britten voorzien van een grotere diffuser aan de achterzijde, speciale aluminium wielen en een supergladde bodem.

Aston Martin Rapide E – Highlights & Features

Aston Martin Lagonda has revealed the final production-ready iteration of its first all-electric production car, with the spectacular Rapide E making its world debut at China’s Auto Shanghai motor show. Unveiled by Aston Martin Executive Vice President & Chief Creative Officer, Marek Reichman, Rapide E is a pivotal model for the luxury marque.

Aston Martin beweert dat deze verbeteringen ervoor zorgen dat de Rapide E hierdoor acht procent efficiënter is in vergelijking met de overige familieleden. Opvallend genoeg zijn de typisch ronde klokjes op het dashboard verdwenen en prijken er nu goed leesbare digitale schijfjes die de automobilist van een grote hoeveelheid informatie voorzien.

Slechts 155 exemplaren

Mocht je al natte dromen krijgen van het idee om ooit in zo’n wagen rond te rijden, wees er dan snel bij. De Britten gaan namelijk ‘maar’ 155 exemplaren bouwen. Wat het gaat kosten blijft nog even geheim.

De Aston Martin Rapide E heeft ook zijn eerste filmrol al binnen. Je kunt vast wel raden in welke film hij te zien zal zijn. Klik hier om te checken of je gelijk hebt.

Autoweek

Reageer op artikel:
Aston Martin presenteert hun volledig elektrische en bloedmooie Rapide E
Sluiten