Jelle van Es
Jelle van Es Media 4 okt 2017

Preview: ‘Assassin’s Creed Origins’ ziet er veelbelovend uit

Assassin’s Creed Origins lijkt te doen waar we op zaten te wachten: alle oude bagage overboord gooien en de formule volledig updaten. Geen stroeve gevechten meer die bestaan uit aan elkaar geplakte animaties. Geen strak en gedwongen narratief. Geen beperkte progressie. Nee, niets van dit alles.

Een enorme open wereld, loot, volledige vrijheid in aanpak, actieve en dynamische combat, en meer vernieuwingen zijn doorgevoerd. Hierdoor is Assassin’s Creed Origins een kanshebber voor Game of The Year 2017.

Assassin’s Creed was altijd een third-person sluip- en actiegame, met enkele vormen van progressie zoals sterkere wapens en een grotere levensbalk. In Assassin’s Creed Origins is progressie geen onderdeel dat zijdelings de revu passeert, het is de spil van de game. Wanneer je een trailer ziet, zullen de toon en de setting meteen opvallen. geheel begrijpelijk, want het Egypte ten tijde van Cleopatra is een setting die immers tot de verbeelding spreekt. Maar zodra je de game zelf in handen hebt, is het meest opvallende aspect het constante gevoel van progressie en de mate van vrijheid.

Ik durf met gerede zekerheid te zeggen dat het ontwikkelteam waarschijnlijk inspiratie opgedaan heeft tijdens het spelen van The Witcher 3, een moderne klassieker die boven menig game uittorent. Maar waar The Witcher 3 een ijzersterke RPG is met dialoogkeuzes, die tevens best wel toffe actie bevat, daar is Assassin’s Creed Origins een ijzersterke actiegame, die best wel toffe RPG-elementen bevat.

Zo is de wereld volledig open en groots. Ik mocht in een (naar mijn beleving) behoorlijk groot gebied spelen en dit was slechts een fractie van de totale wereld. En hoewel het formaat van een wereld mij niet per definitie imponeert, weet Assassin’s Creed Origins goed gebruik te maken van al deze ruimte.

Vijandelijke kampen, een kudde boze nijlpaarden die een boerderij hebben uitgemoord, de basis van een groep bandieten, dorpjes; allemaal zijn ze te benaderen uit meerdere hoeken. Dit geeft je dus veel vrijheid, waardoor jouw beleving van de game totaal anders kan zijn dan die van een vriend. Nu kennen voorgaande delen allemaal een zekere mate van spelerskeuze, maar het verbleekt bij Origins.

Wapens

Niet alleen heb je ruimtelijke vrijheid, je hebt ook tal van wapens en vaardigheden waarmee je een eigen speelstijl kunt neerzetten. Voor de gebruikelijke gevechten hanteerde ik voornamelijk een kort zwaard: je kunt hiermee een sterke aanval opladen door een knop ingedrukt te houden, en tijdens dit opladen kun je vrijelijk bewegen en ontwijken. Een collega naast me vocht constant met een speer en hield zijn vijanden op een afstandje. Maar de ene speer is niet de andere, want Assassin’s Creed Origins kent een loot-systeem waardoor je betere uitrusting kunt vinden. Versla een krachtige en zeer pittige vijand, zodat je een grotere kans hebt om goede loot te vinden.

Vijanden kunnen veel krachtiger zijn dan jij bent, omdat er ook een levelsysteem toegevoegd is. Dit is één van de drijfveren achter de progressiedrang, het vermogen om krachtigere tegenstanders te kunnen overleven. Zo was ik in level twaalf en een vijand vanuit level vijftien sloeg mij met twee klappen dood; ja, daar stond ik even van te kijken. Er heerst een continue spanning tijdens bijna elk gevecht, omdat je gewoonweg moet opletten. Elk foutje kan fataal zijn.

Aanvallen

Gelukkig heb je naast wapens ook andere middelen tot je beschikking. Zo kun je aanvallen pareren met een schild, al is dit dusdanig vertraagd dat het vooral geschikt is voor logge aanvallen. Je kunt aanvallen ook volledig ontwijken, wat negen van de tien keer een goede oplossing is. Deze animatie is niet zo realistisch als Assassin’s Creed voorheen was (qua animaties), want jouw personage schiet als het ware over de grond. Net zoals het vermogen om een vogel als een soort radar te gebruiken, en meer van dit soort designkeuzes. Maar ik ben blij dat deze keuzes gemaakt zijn, want het resultaat is veelbelovend.

Vechten is ontzettend leuk om te doen, omdat de game lekker snel reageert. Een grote groep vijanden met een krachtige kapitein verslaan, geeft je het gevoel een zeer bekwame strijder te zijn. En zo komt elke keuze goed samen, om een sterk geheel te vormen. Loot, levels, actieve combat, vrijheid, een open wereld: Assassin’s Creed Origins neigt meer naar RPG dan ooit tevoren, en dat is volgens mij de beste ontwikkeling die de reeks ooit heeft ondergaan.

Assassin’s Creed Origins komt uit op 27 oktober op Xbox One, PlayStation 4 en PC.

Reageer op artikel:
Preview: ‘Assassin’s Creed Origins’ ziet er veelbelovend uit
Sluiten