Jan de Raab
Jan de Raab Wheels 13 feb 2019

Apple’s techniek voor autonome auto’s scoort bijzonder slecht

Het zal je zonder meer zijn opgevallen dat er naast de ontwikkeling van elektrische auto’s ook steeds meer aandacht is voor de autonoom rijdende versies. Nu is Tesla al hard op weg om dit te perfectioneren. Dat wil niet zeggen dat er nooit ongelukken mee gebeuren, maar de techniek achter het autonoom rijden wordt wel steeds beter. Twee bedrijven halen met enige regelmaat het nieuws als het gaat om de zelf rijdende auto. Het Amerikaanse Department of Motor Vehicles (DMV’s) heeft nu onderzocht wat de stand van zaken is. De uitkomsten zijn verrassend.

Apple loopt achter de feiten aan

Apple heeft de naam om zich te focussen op de kwaliteit van de producten die het bedrijf op markt brengt. Je zou dus verwachten dat zoiets ook van toepassing is op de techniek die men aan het ontwikkelen is voor autonoom rijdende auto’s. Die zou feilloos moeten zijn, maar het tegendeel is waar. Ook al produceert Apple zelf geen auto’s en legt het zich toe op de achterliggende techniek, dan nog mag je verwachten dat het goed werkt. Dat laatste is zeker niet het geval. Uit het eerder genoemde onderzoek blijkt dat de chauffeur in een auto met de door Apple ontwikkelde techniek, het meeste moet ingrijpen. De menselijke interactie is namelijk eenmaal per twee kilometer. Genoeg werk aan de winkel voor de medewerkers van Tim Cook.

DMV test wagens van Apple en Google

Die grote hoeveelheid ingrepen blijkt uit de gegevens van de Amerikaanse Department of Motor Vehicles (DMV’s). Zij hebben de zelf rijdende wagens van onder andere Apple en Google uitvoerig getest in de periode tussen december 2017 en november 2018. De bedrijven die zich bezig houden met de ontwikkeling van zelf rijdende auto’s houden nauwkeurig bij hoe vaak een bestuurder heeft moeten ingrijpen. Met die gegevens kan worden bepaald in hoeverre de wagen in staat is om ook daadwerkelijk autonoom te rijden. Hoe lager het aantal ingrepen, des te beter het achterliggend systeem.

De DMV heeft de data van de Amerikaanse tests met zelf rijdende auto’s nu openbaar gemaakt. Uit die gegevens blijkt dat de techniek van Apple ver achterloopt op die van de concurrentie. Per afgelegde afstand van 1.600 kilometer moest er maar liefst 872 keer worden ingegrepen door de bestuurder.

Google-auto’s rijden zelfstandig

In vergelijking met Apple boekt Google meer aansprekende resultaten. Google-dochter Waymo is al langere tijd bezig met de ontwikkeling van software om autonoom rijden mogelijk te maken. Over een afstand van 1.600 kilometer was het aantal ingrepen beperkt tot 0.09 keer. De toekomst ziet er dus goed uit voor Waymo. Overigens hebben beide bedrijven geen zelf rijdende auto op de markt gebracht en is men nu vooral bezig met het testen van de toepassingen in de praktijk.

🔥Hoe reëel is autonoom rijden in de toekomst? Je leest het in deze longread.

Thelastdriverlicenseholder

Reageer op artikel:
Apple’s techniek voor autonome auto’s scoort bijzonder slecht
Sluiten