Stuff 3 jan 2019 Redactie

Apple waarschuwt aandeelhouders: iPhone verkoop valt zwaar tegen (en dit is waarom)

Apple heeft gisteren hun investeerders gewaarschuwd voor tegenvallende cijfers in het laatste kwartaal. De cijfers komen niet eens in de buurt van de verwachte omzet. De voornaamste oorzaak lijkt China te zijn, waar de handelsoorlog van The Donald en een tegenvallende economie zorgt voor een vermindering in de verkoop van iPhones.

De brief van Apple-CEO aan de investeerders legt nog een dreiging bloot, een dreiging die in een breder kader juist een voordeel is: de consument doet langer met hun iPhone. Dit gebeurt niet alleen in China, maar in alle ontwikkelde landen. Het aantal mensen dat de overstap maakte naar een nieuwe iPhone was volgens Cook “een stuk minder dan we hadden verwacht”.

Men doet langer met een iPhone

Sinds 2015 neemt men gemiddeld om de 24 maanden een nieuwe smartphone, zo weet Cliff Maldonado van onderzoeksbureau BayStreet Research. Sinds het laatste kwartaal van 2017 zie je volgens hem een verschuiving naar 35 maanden. “Je ziet dat mensen hun telefoon nog een jaar extra houden”. Een van de belangrijkste reden voor deze verschuiving is het feit dat smartphones in één keer worden afgetikt, in plaats van een maandelijkse afbetaling binnen een contract. Indien ze wel een dergelijke constructie hebben, zakt de rekening aanzienlijk zodra het contract is verlopen. Men kan dan overstappen op een sim only-abonnement, terwijl de smartphone het nog prima doet.

Smartphones, en in dit geval iPhones, gaan dus simpelweg langer mee. Software blijkt hier een sleutelrol in te spelen. Toen Apple vice president Craig Federighi in juni iOS 12 introduceerde, demonstreerde hij de positieve invloed van het nieuwe besturingssysteem op oudere iPhones. Volgens hem opende apps 40 procents sneller op een iPhone 6 (2014) dankzij iOS 12 in vergelijking met iOS 11. Knap, maar nadelig voor de omzet.

Pech voor Apple: perceptie over levensduur iPhones veranderd

Ook het batterijschandaal van vorig jaar had de nodige invloed op de perceptie van de consument. Apple had opzettelijk oudere iPhones vertraagd, om zo de batterij te besparen. Toen het schandaal boven water kwam, voelde de techgigant zich verplicht om flinke korting aan te bieden op het vervangen van de batterij. Met een nieuwe batterij kwamen oudere iPhones zo goed als nieuw uit de verf en voelde de consument nauwelijks nog reden om een nieuwe telefoon aan te schaffen. Wellicht kan de Chinees die zijn nier verkocht voor een iPhone 4 dan toch nog iets langer met zijn telefoon doen.

Ook hebben iPhones – net als Android telefoons – nauwelijks innovatie getoond waardoor er geen échte impuls is om een nieuwe telefoon te kopen. Dit terwijl de prijs aanzienlijk verhoogd is. Maldonado: “Telefoons waren ooit gadgets: je wilde constant de nieuwste variant hebben. Die factor is voor een  groot deel verdwenen, net als het plezier van een nieuwe telefoon. Zodra je hem aanzet is alles nog min of meer hetzelfde als op je vorige telefoon. Je betaalt er nu wel het dubbele voor.”

Het is balen voor Apple, maar positief voor de consument. En het milieu en daarmee de planeet. En Apple, ach, het rijkste bedrijf ter wereld kan wel een stootje hebben.

Reageer op artikel:
Apple waarschuwt aandeelhouders: iPhone verkoop valt zwaar tegen (en dit is waarom)
Sluiten