Alrik de Jong
Alrik de Jong Tech 1 nov 2021
Leestijd: 2 minuten

Deze tweak van Apple kost social media-bedrijven miljarden

Nog twijfels over de invloed van Apple op de wereld? Nou, een kleine wijziging in het besturingssysteem iOS kost social media-bedrijven gezamenlijk miljarden dollars.

Volgens CEO Tim Cook is privacy de belangrijkste reden van de wijziging, al lijkt het aannemelijker dat het verhogen van eigen advertentie-inkomsten centraal staat.

Facebook de grootste verliezer

Social media-bedrijven zijn een kleine 10 miljard dollar aan omzet kwijtgeraakt door een recente wijziging van Apple, waardoor consumenten toestemming moeten geven aan apps die informatie over hen verzamelen. Omgerekend gaat het om zo’n 8,5 miljard euro. Dat schrijft zakenkrant Financial Times op basis van cijfers van advertentietechnologiebedrijf Lotame.

Meta, het nieuwe moederbedrijf van onder meer Facebook, verloor in absolute zin de meeste omzet. Snap zag relatief de meeste omzet verdwijnen omdat diens app Snapchat sterker op mobiele gebruikers leunt.

De tweak van Apple in het besturingssysteem

Apple veranderde dit voorjaar een instelling in zijn mobiele besturingssysteem. Daardoor moeten apps die hun gebruikers willen volgen daarvoor vooraf toestemming vragen. Dit staat ook wel bekend als opt-in.

Een groot deel van de iPhone-gebruikers gaf die toestemming niet. In eerdere versies van iOS konden de gebruikers ook al kiezen om niet gevolgd te worden, maar moesten ze zelf op zoek naar de instelling (opt-out). Dat gebeurde veel minder.

Social media-bedrijven tasten in het duister

Doordat social media-bedrijven als Facebook, Snap, maar ook Twitter en YouTube nu minder weten over hun gebruikers kunnen ze adverteerders hun reclame minder precies op hun doelgroep laten richten. Daardoor zijn die reclames minder effectief en willen adverteerders daar ook minder voor betalen.

Hoewel YouTube en Twitter de verandering wel merkten, noemden ze de gevolgen beperkt. YouTube is onderdeel van Google en dat bedrijf verzamelt ook zijn eigen data over gebruikers. Daardoor vertrouwt YouTube minder op wat het via de apps op de Apple iPhone te weten kan komen. Twitter laat adverteerders reclame maken per onderwerp en niet zozeer gericht op kenmerken van de gebruikers.

Apple-CEO Tim Cook: ‘Privacy belangrijkste reden’

De eigen advertentiedienst van Apple groeide afgelopen kwartaal ook. Wel is onduidelijk met hoeveel, omdat de iPhone-maker de advertentie onder de kop ‘Diensten’ schaart waar ook bijvoorbeeld abonnementen op muziekstreamingdienst Apple Music en videostreamingdienst Apple TV+ onder vallen. Dat leverde het bedrijf de nodige kritiek op. Maar Apple-topman Tim Cook houdt vol dat de privacy van gebruikers de belangrijkste reden was voor de verandering.

ANP / Manners

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.