Stuff 2 mrt 2019 Jan de Raab

‘Apple-producten zijn niet exclusief voor de elite’, aldus Apple

Apple staat bekend om drie belangrijke eigenschappen: innovatieve producten, degelijke kwaliteit en exorbitant hoge prijzen. Een beetje iPhone doet het niet voor minder dan 1.000 euro en een MacBook behoort nou ook niet echt tot de categorie betaalbaar. Dat zorgt ervoor dat veel consument het toch wel als een elitemerk beschouwen. Maar dat is dus absoluut niet het geval volgens Apple’s Jeff Williams.

Apple is voor iedereen met geld

Dat de Apple-producten goed zijn, daar is iedereen het wel over eens. Toch is het beeld dat het merk uitsluitend voor de elite betaalbaar is, niet helemaal juist volgens de producent. Jeff Williams maakte tijdens een conferentie van de Elon University in North Carolina korte metten gemaakt met dat beeld. Een student had het aangedurfd om de hoge prijzen die Apple voor haar producten vraagt ter discussie te stellen. Een vurig pleidooi en een verklaring voor de prijsstelling van veel Apple producten volgde nadat de student had beweerd dat de prijzen het resultaat zijn van de extreem hoge marges die Apple hanteert. Toen was het hek al snel van de dam.

Analisten hebben het mis

De topman beargumenteerd dat de analisten onjuiste informatie publiceren. Zo zou het, volgens de analisten slechts 200 euro of zelfs minder kosten om een iPhone te produceren. Williams houdt er uiteraard een andere mening op na. “Dit soort artikelen zijn de vloek van mijn bestaan. Analisten hebben geen idee wat de echte kosten en de mate van aandacht die we besteden aan de ontwikkeling van onze producten zijn.”

Om zijn woorden kracht bij te zetten gebruikt hij de ontwikkeling van de Apple Watch als voorbeeld. “Om de activiteitsmeting van Apple Watch te bouwen, moesten we een lab met 40 verpleegkundigen en 10.000 testpersonen opzetten. Dat is niet gratis.” Uiteraard zuigt Williams die getallen niet uit zijn duim, hij is immers de operationeel directeur en is in die functie verantwoordelijk voor alles wat komt kijken bij de ontwikkeling van nieuwe Apple producten.

Zeker geen elitemerk

De topman ontkent dus bij hoog en laag dat Apple een elitemerk is. In zijn belevingswereld doet Apple er juist veel aan om de producten van Apple bereikbaar te maken voor een grote doelgroep. “Onze prijsstrategie is iets waar we ons perfect van bewust zijn. We willen geen elitair merk zijn. We willen toegankelijkheid nastreven en verzetten veel werk in opkomende markten.”

Nu kunnen we het beste de woorden van Williams laten voor wat het is. Natuurlijk heeft een onderneming als Apple te maken met een groot scala aan kosten. Zo moeten de ontwikkelingskosten wel terugverdiend worden. Aan de andere kant houdt Apple ook veel in eigen beheer. Normaliter zo dat moeten zorgen voor een kostenreductie omdat je daardoor als producent niet afhankelijk bent van de prijsstrategie van de leverancier van de gewenste componenten. Toch is er een ding duidelijk: Apple producten hebben nu eenmaal een fors prijskaartje. Daar verandert ook Williams weinig aan.

Want

Reageer op artikel:
‘Apple-producten zijn niet exclusief voor de elite’, aldus Apple
Sluiten