Jan de Raab
Jan de Raab Life 10 mei 2018

Altijd moe? Deze 5 tips gaan je helpen bij het slapen

Goed slapen is belangrijk, het valt echter niet mee om in deze haastige maatschappij om aan voldoende slaap te komen. Het goede nieuws is dat je door slim om te gaan met de beschikbare tijd, veel kan doen om kwalitatieve rust te krijgen. Meer weten over slapen? Eerder spraken we met een slaapexpert, die twaalf slaap mysteries ophelderde

  1. Een dutje doen is zo gek nog niet

Niet alle dutjes zijn slecht. In feite is dutten een goede manier om de bekende vermoeidheid in de middag te voorkomen. Het is daarentegen wel essentieel om op de juiste manier en op het juiste moment te dutten. De slaapcyclus van de mens bepaalt dat het raadzaam is om minstens dertig of negentig minuten te dutten en niet meer of minder. Het tijdstip is niet minder belangrijk, tussen 13.00 uur. en 15.00 uur is ideaal, maar zeker niet na 16.00 uur.

  1. Neem een ​​warm bad voor je gaat slapen

Volgens een wetenschappelijk onderzoek begint onze lichaamstemperatuur ‘s nachts vanzelf te dalen en is dit rond 5.00 uur in de ochtend het laagst. De studie leert ons verder dat wanneer je een bad neemt, je temperatuur direct stijgt. Het gevolg is een goede lichamelijke ontspanning. Met die wetenschap kan je zelf bedenken dat je er verstandig aan doet om ongeveer twee uur voor je gaat slapen een bad te nemen.

  1. Slaap alleen

Samen in een bed slapen kan super gezellig zijn. Het heeft echter een nadeel: de kans dat je midden in de nacht wakker wordt van de geluiden, warmte en bewegingen van je partner is tamelijk groot. Het gevolg is een verstoorde nachtrust met schadelijke slaapstoornissen tot gevolg.

  1. Fitness rond 18:00 uur

Dankzij training raak je uitgeput en is het veel eenvoudiger om snel in slaap te vallen. Gebruik de uren na het werk, bij voorkeur vanaf 18.00 uur om lekker te trainen en je lichaam dus in staat te stellen om sneller in slaap te vallen.

  1. Slaap in cycli van 90 minuten.

Vaak wordt geadviseerd om minimaal acht uur slaap te krijgen. Wat er echter niet bij wordt gezegd, is dat het niet noodzakelijk is om aan een stuk door te slapen – veel mensen lukt dat trouwens niet. Het kan zelfs de moeite waard zijn om bij te houden hoe lang je steeds slaapt. Wat je hoogstwaarschijnlijk zal opvallen, is dat je in een cyclus van 90 minuten hebt geslapen. Vaak voelen mensen die 1,5, 3, 4,5, 6 of 7,5 uur slapen zich veel frisser dan wanneer ze 2, 4, 5, 7 of zelfs 8 uur slapen. Het is dus beter om in blokken van 90 minuten te slapen, maar dat vergt veel toewijding.

Reageer op artikel:
Altijd moe? Deze 5 tips gaan je helpen bij het slapen
Sluiten