Redactie
Redactie Cars 5 feb 2018

Bellissimo! Genieten in de Alfa Romeo Giulia Veloce

Het meestgelezen auto-artikel op Manners gaat niet over een Porsche, Ferrari, Lamborghini of Aston Martin, maar over een Alfa Romeo: de Alfa Romeo Giulia welteverstaan. De introductie van de premium middenklasse sedan deed veel harten sneller kloppen. Eindelijk weer een nieuwe Alfa in dit mooie segment. En nu is het tijd om te rijden. De hartslag stijgt, de verwachtingen zijn hooggespannen: maakt ‘ie het waar? Wij voelden de Alfa Romeo Giulia Veloce aan de tand.

Toegegeven: de hype omtrent de Alfa Romeo Giulia lag vooral aan de komst van de beestachtige, 510 pk sterke Quadrifoglio. We beloven je plechtig dat wij je binnenkort alles vertellen over die sportuitvoering. Voor nu stapten wij in de lekkerste daily driver van de Giulia-reeks: de 2.0T Veloce, die met een vermogen van 280 pk ook zeker geen doetje is. Een top van 240 km/u en in 5,2 seconden van 0-100 km/u: dat lijkt ons meer dan toereikend voor een fijne ervaring. En oh ja: vierwielaandrijving klinkt ook niet verkeerd. Let’s go!

Alfa Romeo Giulia Veloce

De legacy van Alfa Romeo in het D-segment

De Alfa Romeo Giulia moet een paar grote schoenen vullen. De laatste jaren zette het Italiaanse merk met de MiTo en de Giulietta vooral in op kleinere modellen, maar dat neemt niet weg dat de Giulia puike voorgangers kent. Denk aan de sporty 155 of de 156, met een design dat ‘m in de toekomst een klassiekerstatus op gaat leveren, en de 159, Alfa Romeo’s laatste wapenfeit in het D-segment voor de komst van de Giulia. Die 159 was al een tijdje uitgerangeerd en het is bijzonder prettig te constateren dat de Giulia in elk geval qua uiterlijk kinderlijk eenvoudig aan de verwachtingen voldoet. Wat is ‘ie mooi! In het grijs en met wat minder heftige wielen is het “gewoon” een hele mooie sportief-chique premium middenklasser, maar in het felblauw en met de gele remklauwen zoals wij ‘m reden, had ‘ie ook zomaar het jonge broertje van de Maserati Ghibli kunnen zijn. De Alfa Romeo Giulia Veloce zet wat dat betreft de traditie voort: elegantie, sportiviteit en een vleugje dramatiek komen samen in een koetswerk zoals alleen Italianen dat kunnen boetseren. Bellissimo!

Veel beter van binnen

De tijd heeft tussen het pensioen van de 159 en de geboorte van de Giulia niet stilgestaan. Hoewel fraai vormgegeven, was er op de afwerking en het materiaalgebruik van de dashboards van de voorgangers van de Giulia nog wel wat aan te merken. Alfa heeft een compleet nieuw interieur getekend en deed dat met dezelfde Italiaanse signatuur als de koets. Dynamisch, sportief, maar ook luxe met smaakvolle kleurstellingen en goede materialen. Het is een cockpit die je drivelust opwekt. Het slanke stuur (met startknop) ligt heerlijk in de hand, de sfeer is fijn, de bediening is puik… enkel de stoelen hebben een wat te korte zitting, ondanks dat deze zitting verlengd kan worden. De stoelen zitten goed, maar wij konden voor onze onderbenen net niet de zitpositie vinden die we zouden willen hebben.

Alfa Romeo Giulia Veloce
Alfa Romeo Giulia Veloce

De auto dartelt van bocht naar bocht met de precisie van een schermer en het gemak van een ballerino.

Smooooooooth

Hoe moet je de Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce zien? Zeker niet als een lompe krachtpatser. Hij is net zo snel als zijn uiterlijk doet vermoeden, maar levert zijn prestaties op een meer ingetogen manier dan je verwacht. Het is geen blaaskaak. Sterker nog: het geluid van de motor valt een beetje tegen. De prestaties echter niet. Wat gaat dit ding hard! Door de vierwielaandrijving heb je bakken met grip en dat versterkt de beleving. Sprinten doet deze Italiaan graag, ontzettend snel, maar wel beschaafd. ‘Moeiteloos’ is de term die het rijgedrag van de Giulia Veloce het best beschrijft. Het onderstel is communicatief met de juiste balans tussen sportiviteit en comfort en het stuurgevoel is scherp, hoewel naar onze mening nét iets te licht. Verbluffend is zijn lichtvoetigheid. De auto dartelt van bocht naar bocht met de precisie van een schermer en het gemak van een ballerino. Als je kijkt naar de ontwikkeling van de auto, snap je hoe dat komt: alle versies van de Giulia zijn afgeleid van de ultrasportieve Quadrifoglio en dus beschikt ook deze Veloce over veel lichtgewicht onderdelen. Met een gewicht van 1.505 kg. is ‘ie niet lichter dan zijn directe concurrenten, maar zo voélt het wel. Het verlossende woord voor de echte Alfistas: ja, dit is een echte rijdersauto.

Alfa Romeo Giulia Veloce
Alfa Romeo Giulia Veloce

Die prijs is best ok…

Een ander dingetje is ook gebleven en dat is het feit dat de Giulia geen ruimtewonder is. Strafpunten? Neuh, zijn concurrenten zijn dit eveneens niet. Wat je wel aan boord vindt, is een hoop verwennerij: een panoramadak, verwarmde en elektrisch verstelbare leren stoelen, stuurverwarming, een multimediasysteem met fraai display en prettige interface, schakelflippers achter het stuur, achteruitrijdcamera…. je snapt het wel: alles wat de verwende D-segmenter mag verwachten. Mag ook wel, want kaal kost ‘ie ruim 55.000 euro. Voor een vergelijkbare Audi A4 S line Edition 2.0 TFSI quattro S tronic (ja, zo heet ‘ie echt voluit) met 252 pk betaal je echter bijna 60k. Voor een BMW 330i xDrive M Sport dien je ook 60k te overhandigen (en ook deze heeft 252 pk). Een Mercedes-Benz C 250 AMG line kost je weliswaar net iets minder (53.000 euro), maar dan heb je ook een minder riante uitrusting én met 211 pk een stuk minder vermogen.

Alfa Romeo Giulia Veloce è un rivale!

Dus ja, zo’n Giulia is écht wel een uitdager van de ‘Duitse drie’ (en niet te vergeten de Jaguar XE en Lexus IS). Imagotechnisch heeft ‘ie misschien een kleine achterstand, maar dat vermogen en dat uiterlijk…. wow. Ook qua rijeigenschappen kan hij zich zeker meten met zijn rivalen. De automaat mist nét een klein beetje finesse (vooral als ‘ie koud is) ten opzichte van die van bijvoorbeeld de A4, maar dat neemt niet weg dat de Alfa Romeo Giulia echt in het premium segment thuishoort, zeker als begeerlijke Veloce. Nu gaan wij ons schuldig maken aan een stukje subjectiviteit, maar wij vinden deze Italiaan wel de mooiste van het stel. Hij is net wat gedurfder, net wat meer uitgesproken. Precies zoals een Italiaanse sedan hoort te zijn.

Reageer op artikel:
Bellissimo! Genieten in de Alfa Romeo Giulia Veloce
Sluiten