Redactie
Redactie Cars 27 aug 2017

De ultieme Italiaanse klassiekers #7: Alfa Romeo Giulia Sprint GT

Wij schakelden de hulp van onze lezers in om de ultieme Duitse, Engelse, Amerikaanse, Italiaanse en Japanse klassiekers te bepalen. Jullie kozen en stelden zo een top 10 per land samen uit tientallen modellen. Van #10 werken wij op naar #1. Vandaag de ultieme Italiaanse klassiekers met op #7: de Alfa Romeo Giulia Sprint GT.

Wat is het?

De Alfa Romeo Giulia Sprint GT is de meest begeerlijke uitvoering van de originele Giulia-reeks. In 1963 bracht Alfa deze compacte coupé uit en daarmee was het de eerste sportvariant van de Giulia. De koets werd getekend door meesterontwerper Giorgetto Giugiaro van Bertone en klopt naar onze mening in alles. Hij is sportief, elegant en herkenbaar. Een jaar na de introductie van de Giulia Sprint GT kwam er ook een cabrio-versie: de Giulia GTC.

Wil je alle ultieme klassiekers uit Engeland, Duitsland, Italië, de VS en Japan zien? Hier vind je het volledige archief.

De compacte Italiaan was voorzien van een destijds aardig moderne motor. Zijn 1.6 liter viercilinder had een keurige 105 pk en was daarmee goed voor een topsnelheid van iets meer dan 180 km/u: zeker niet iets om je in de jaren zestig voor te schamen in dit segment.

De opvolger van de Giulia Sprint kwam in 1965 en luisterde naar de naam Alfa Romeo Giulia Sprint GT Veloce. Het was grotendeels dezelfde auto, maar toch zullen liefhebbers nog net iets enthousiaster van deze versie worden.

De uiterlijke wijzigingen waren minimaal, maar van binnen was ‘ie iets luxer en beter afgewerkt, had ‘ie sportievere stoelen én het vermogen nam toe tot 125 pk. Daarmee kroop de topsnelheid richting de 190 km/u. Omdat de Veloce was voorzien van uitlaten met een grotere diameter, maakt-ie ook een lekkerder geluid dan zijn voorganger.

Waarom is ‘ie iconisch?

In de ultieme Japanse klassiekers hebben wij al de Honda S600 behandeld. Deze Alfa vertoont wel overeenkomsten met de Japanner. Ook dit was een compacte, sportieve coupé of cabrio voor de massa. Er werden in drie jaar tijd bijna 22.000 exemplaren van geproduceerd. De sierlijke cabrio kende een aanzienlijk kleinere oplage: zo’n duizend stuks.

Alfa Romeo Giulia Sprint GT trivia

Toen Giugiaro de Alfa Romeo Giulia Sprint ontwierp, was hij slechts zeventien jaar oud! Het was zijn eerste ontwerp. Niet slecht, toch?

Tja, heel erg saai eigenlijk, maar er zijn verder weinig noemenswaardige feiten over deze Alfa te noemen. Het was gewoon een populaire auto en dat is ‘ie nog steeds. Hij heeft door de jaren heen zeker niet aan charme ingeboet.

Wat kost deze auto?

Veel. Althans, als je rekening houdt met het feit dat dit toch best wel een betaalbare coupé was in de jaren ’60. Ondanks zijn riante productie-aantallen vind je er niet heel veel meer. Als je wel een goed exemplaar tegenkomt, dan moet je hier al snel zo’n dertigduizend tot wel zestigduizend euro voor aftikken.

Reageer op artikel:
De ultieme Italiaanse klassiekers #7: Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Sluiten