Netflix 12 apr 2019 Jan de Raab

Ajax wil Juventus achterna en denkt na over Netflix documentaire

Voetbal is misschien niet direct het eerste waar je aan denkt bij het horen van de naam Netflix. Toch heeft de streamingdienst een behoorlijke reputatie als het gaat om volkssport nummer één. Zo is er al een docu over Juventus, over Antoine Griezmann en over Sunderland. Wat dat betreft is er nog een hele wereld te winnen. Voorlopig dus geen spraakmakende docu over PSV, Feyenoord, FC Twente of Emmen. Als het echter om de trots van de Nederlandse voetvelden gaat, is er maar een club die mogelijk wel een documentaire zou kunnen krijgen bij Netflix: Ajax.

Ajax is niet zomaar een voetbalclub ook al zien veel voetballiefhebbers dan toch heel anders. Als beursgenoteerde onderneming staat Ajax in Nederland op eenzame hoogte. Het is een merk en een beleving op zich. Bovendien weet Ajax zich goed te verkopen, zeker met de recente successen in Europa in het achterhoofd. Video’s die een miljoen kijkers trekken of meer zijn allang geen uitzondering meer. Toch is er meer voor nodig om Netflix over te halen en een documentaire te besteden aan de club uit de hoofdstad.

Goede aanleiding

“Er moet een goede aanleiding zijn, het idee moet altijd leidend zijn”, zegt Daan Germans, de hoofdredacteur van Ajax Media, tegenover Radio1. Hij weet waar hij het over heeft. Ajax Media is uitgegroeid tot de professionele mediatak van de voetbalclub en heeft een volwaardige redactie van dertig mensen. Zij houden zich bezig met het merk Ajax en bieden een unieke kijk op de gang van zaken bij Ajax. Ze kunnen dan ook veel dichter bij de spelers komen en zo een meerwaarde creëren. “Door de achter-de-schermen-content kunnen en de manier waarop we de spelers laten zien kunnen we ons onderscheiden.”

Ajax denkt aan Netflix documentaire

Het bereiken van de doelgroep via social media is belangrijk voor Ajax: “elke dag worden er weer nieuwe Ajacieden geboren.” Voor Germans bieden nieuwe mediakanalen voldoende kansen om de nieuwe generatie voetballiefhebbers te voorzien van hoogwaardige, unieke content. Zo maakt Ajax Media voor Fox Sport driemaal per jaar een documentaire. Het idee voor een Netflix-documentaire over Ajax is dus nog niet eens zo vergezocht.

Germans acht het niet onmogelijk dat zij als Ajax Media zelf de beeldrechten van wedstrijden zullen beheren. “Het stopt hier niet, de ontwikkelingen gaan gewoon door. Veel contracten liggen nu nog vast, maar er wordt ook naar de toekomst gekeken.”

Benieuwd wat er deze week nog meer gebeurd is in de wondere wereld van Netflix? Luister dan hieronder onze podcast Kijkvoer! Hierin vertellen we je het laatste nieuws en welke films en series je v.

NPO Radio 1

Reageer op artikel:
Ajax wil Juventus achterna en denkt na over Netflix documentaire
Sluiten