Deze eigenschap voorkomt dat AI je baan inpikt: ‘6% is kwetsbaar’
De opkomst van AI is even fascinerend als beangstigend. Iedere dag zien we nieuwe voorbeelden van hoe deze technologie onze wereld verandert, een dus ook onze arbeidsmarkt. De introductie van kunstmatige intelligentie biedt volop kansen, maar zorgt ook voor onrust onder werknemers. Nieuw onderzoek laat gelukkig zien dat hun baan veiliger is dan veel tech-experts doen geloven.
De Amerikaanse HR-organisatie SHRM hield een enquête onder 20.000 werknemers om in kaart te brengen hoe het staat met automatisering en AI. Daaruit blijkt dat als een baan kan worden geautomatiseerd of deels door AI kan worden overgenomen, dat nog niet betekent dat het ook daadwerkelijk gebeurt. Er zijn drempels die dat tegenhouden.
Menselijkheid houdt AI op de arbeidsmarkt in bedwang
Zo berekende SHRM dat 15,1 procent van de banen voor minstens de helft geautomatiseerd kán worden, en dat 7,8 procent al deels door generatieve AI wordt uitgevoerd. Maar slechts 6 procent van de banen is écht kwetsbaar voor definitieve vervanging. Dat is een heel ander percentage dan de meeste tech-goeroes verkondigen. Zij hebben het soms over de helft van alle witteboordenbanen die zouden verdwijnen door AI.
Technisch gezien klopt veel van wat er in de techwereld wordt voorspeld. In theorie is AI (nu of in de toekomst) in staat om een groot deel van de banen volledig over te nemen. Wat daarbij vaak wordt vergeten, is de menselijke maat. Veel werkgevers vinden het lastig om een mens te vervangen door een algoritme. Niet alleen uit persoonlijke overwegingen, maar ook uit angst voor de reactie van consumenten.
De belangrijkste niet-technische barrière voor AI
Klantvoorkeur is volgens het onderzoek van SHRM dan ook de grootste niet-technische barrière. We vertrouwen mensen nu eenmaal meer dan machines. Dat zien we ook in de praktijk. Neem bijvoorbeeld klantenservice: veel bedrijven zagen AI als een kans om kosten te besparen en vervingen medewerkers (deels) door chatbots. In theorie werkt dat prima, maar in de praktijk bleek het vaak geen succes. Simpelweg omdat mensen liever geholpen worden door een echt persoon.
Dat blijkt ook uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Volgens de waakhond is het ontbreken van menselijk contact bij klantenservice een van de grootste ergernissen onder consumenten. Mensen willen hun probleem liever bespreken met een ander mens, ook als een AI ze in theorie beter zou kunnen helpen. Bedrijven als OHRA spelen daar zelfs op in door in reclames te benadrukken dat je bij hen gewoon met een echte medewerker praat.
Niet elke baan die vervangen kan worden, wordt vervangen
Die duidelijke boodschap van de consument zorgt ervoor dat instanties proberen de wildgroei van AI in te dammen. Zo wijzen de Autoriteit Persoonsgegevens en de Autoriteit Consument & Markt organisaties op hun verantwoordelijkheid: ze stellen dat bedrijven hun klantenservice niet volledig door chatbots moeten laten overnemen.
Daarnaast zijn er nog andere factoren die de introductie van AI afremmen, zoals regels, (toekomstige) wetgeving, vakbonden en kosten. Dit alles zorgt ervoor dat niet alle banen die kunnen worden vervangen door AI, ook daadwerkelijk verdwijnen. Op sommige plekken zien we gewoon liever mensen dan machines. En dat geldt echt niet alleen voor klantenservice.
Geen strijd tussen mens en AI, maar een samenwerking
De grote AI-overname waar sommige techexperts voor waarschuwen, lijkt volgens SHRM dus wel mee te vallen. Ze ontkennen niet dat AI de arbeidsmarkt flink zal veranderen — technologische ontwikkelingen hebben altijd invloed gehad op banen. AI is simpelweg de volgende stap in een lange reeks innovaties.
De toekomst van werk draait dus niet om een strijd tussen mens en machine, maar om samenwerking. Veel banen zullen veranderen door AI, maar dat betekent niet per se dat ze verdwijnen. De belangrijkste tip: blijf jezelf ontwikkelen. Zie AI niet als bedreiging, maar als kans.
Zo kies je voor nog meer zekerheid
Wil je toch geen enkel risico lopen en zeker weten dat jouw baan niet overgenomen kan worden door AI? Kies dan een beroep uit deze lijst. Volgens Microsoft zijn ze alle 40 namelijk veilig voor AI.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.manners.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2FThomas-Aalderink-square.jpg)