Review ‘Agents of Mayhem’: een vermakelijke actiegame

Zomermaanden zijn voor gamers wat saai. Waar je in het voor- en najaar bijna word doodgegooid met games, daar is het in de maanden juni en juli rustig. Augustus weet wat dat betreft wat betere tijden te brengen. Hier worden de games uitgebracht die redelijk interessant zijn, maar in de maanden oktober en november nauwelijks aandacht zouden trekken. Agents of Mayhem is hier een typisch voorbeeld van.

Agents of Mayhem Review

Agents of Mayhem is nu beschikbaar voor de Xbox One, PlayStation 4 en pc. Agents of Mayhem is een soort van spirituele opvolger van de Saints Row-games. Het wordt door dezelfde ontwikkelaar gemaakt, Volition, het speelt zich af in hetzelfde universum en het kent een aantal personages die we kennen van de reeks, zoals Johnnie Gat, die je toebedeeld krijgt als je de game hebt gepre-ordered.

Agents of Mayhem neemt je mee naar het Seoul van de nabije toekomst. Daar is geen sprake van Noord-Koreaanse dreiging, maar heb je te maken met de kwaadaardige Doctor Babylon, die de wereld naar zijn hand wil zetten. Gelukkig is er het team van Agents of Mayhem die zijn snode plannen probeert te stoppen.

De game is in de basis een third-person shooter, waarbij je met drie agents op stap gaat. Op elk gewenst moment kun je tussen de agents wisselen. Dit doe je om optimaal gebruik te maken van de verschillende vaardigheden van de agents. Zo is de één goed inzetbaar op een lange afstand, terwijl de ander het juist moet hebben van vechten op korte afstand. Ook is het handig om te wisselen wanneer één van de agents in de problemen komt met zijn of haar health. Een doodgeschoten agent is nog geen einde missie, maar maakt het wel lastiger om je doelen te bereiken.

Agents of Mayhem is een game die voornamelijk om actie draait. In bijna elke missie wordt van de speler verwacht dat hij naar een bepaalde locatie gaat, daar zo’n beetje elke vijand afknalt en dan weer verder gaat. We hadden verwacht dat dit zou gaan vervelen, maar in de praktijk blijkt het eigenlijk wel mee te vallen. Het vechtsysteem van de game is behoorlijk goed en door het wisselen tussen agents heb je genoeg variatie. Bovendien kunnen we geen genoeg krijgen van het inzetten van speciale aanvallen zodat we alles op een stijlvolle manier kunnen slopen.

Paar minpunten

Toch zijn er ook genoeg punten waarop je kunt afknappen op de game. Zo is de grote open stad niet heel erg spannend om te verkennen. Dit is geen GTA 5-achtige game waarbij je buiten missies door kunt klooien. Verder zijn de personages nogal stereotype en is het verhaalverloop nogal voorspelbaar. Tot slot is het technisch geen supersterke game. Zeker wanneer je op hoge snelheid door de straten van Seoul scheurt, heeft de game het er moeilijk mee.

Het zijn punten die je niet kunt negeren wanneer je het speelt. Het is echter het plezier dat bij ons de overhand heeft gekregen. De personages zijn best wel leuk, er zit een aardig RPG-systeem in de game waarmee je hen beter maakt, er is genoeg te doen, en wanneer je missies voltooit word je getrakteerd op best aardige animatiefilmpjes. Het is daarmee een ideale game om het game-najaar mee af te trappen. Een titel voor simpel vermaak voordat de echte knallers komen.

Win Agents of Mayhem

Tot slot hebben we nog een kleine winactie. We hebben één PlayStation 4-exemplaar van de game beschikbaar om weg te geven. Het enige wat je daarvoor moet doen is een mail sturen naar [email protected], waarbij je aangeeft dat je mee wil doen met de Manners-winactie. Laat ook even je adres achter, zodat we de game gelijk naar de winnaar kunnen sturen. Succes!