Afvallen zonder te sporten: 5 simpele tips om snel gewicht te verliezen

Niet tevreden met je lichaamsgewicht? Mogen er wel wat kilootjes vanaf? Dan zul je flink aan de bak moeten. Afvallen is namelijk keihard werken. Beuken in de sportschool, hardlopen, zwemmen, fietsen en ga zo maar door. Afvallen is bloed, zweet en tranen. Althans, dat denken de meesten. Natuurlijk helpt het als je veel sport, maar ook zonder je iedere dag in het zweet te werken, kun je kilo’s verliezen.

Afvallen begint namelijk bij wat er allemaal naar binnen gaat. Je kunt nog zoveel sporten, maar als je niet goed eet, is het onbegonnen werk. Voeding is zelfs zo belangrijk dat je kilo’s kunt verliezen zonder ook maar een dumbbell aan te raken of een kilometer te rennen. Natuurlijk gaat het sneller als je dit wel doet, maar het is absoluut geen verplichting.

Afvallen zonder sporten: 5 tips

Het belangrijkste is bewustwording en het creëren van goede gewoontes. Je moet jezelf een gezond patroon aanleren. Zo wordt het gemakkelijker om af te vallen en voorkom je ook meteen dat je gaat jojoën. Dit is alleen niet zo simpel en je zult zo nu en dan terugvallen in je oude gewoontes. Dat hoort er nu eenmaal bij en daarom geldt ook voor afvallen dat het niet uitmaakt hoe vaak je valt, maar dat je iedere keer weer opstaat.

Om het je toch zo gemakkelijk mogelijk te maken, hebben we een vijftal tips voor klaarstaan. Volg deze richtlijnen en je zult merken dat je kunt afvallen zonder een intensief trainingsregime.

1. Kook voor jezelf en weet wat je eet

Tegenwoordig kun je zonder ook maar een mes aan te raken een maaltijd op tafel zetten. De supermarkten liggen vol met kant-en-klaar maaltijden. Lekker makkelijk en niet per definitie ongezond. Toch is het beter om zelf te koken. Zo ben je namelijk automatisch bewuster bezig met wat je eet. Om af te vallen, moet je alle touwtjes in handen houden. Door slim te mealpreppen kost dit niet eens heel veel extra tijd en het is ook nog eens goed voor je portemonnee.

2. Snacken mag, maar dan wel gezond

Het is heel verleidelijk om tussen maaltijden door wat te snacken. Dat moet je ook vooral blijven doen, maar dan wel gezond. Laat chips en snoepjes daarom links liggen. Pak in plaats van deze dikmakers een gezond alternatief. Fruit en vooral groente zijn het beste, maar vergeet ook de noten niet. Van pinda’s tot pistachenoten, ze zijn (mits ongezout) allemaal gezond.

3. Maak je eigen sapjes en smoothies

Een gemakkelijke manier om je dagelijkse portie vitaminen binnen te krijgen, is in vloeibare vorm. Je moet je sapjes en smoothies alleen wel zelf maken. De flesjes die in de supermarkt liggen zitten vaak vol suiker en andere dingen die je niet nodig hebt bij het afvallen. Koop daarom een juicer of blender en ga experimenteren. Fruit, groente, zuivel, havermout en ga zo maar door. De mogelijkheden zijn, zoals je hier kunt lezen, praktisch eindeloos. Perfect om vooraf te bereiden en mee te nemen.

4. Afvallen begint in je koelkast en keukenkastjes

Op je werk, in de stad, op het station en ga zo maar door. Verleiding ligt altijd op de loer. Daar doe je niks aan. Waar je wel wat aan kunt doen, is je eigen huis. Trek de keukenkastjes open en gooi al het ongezonde eten de deur uit. Zo voorkom je dat je in de verleiding komt om slecht te snacken. Chips en snoep eruit, groente en fruit erin. Een simpele truc om te voorkomen dat je in de fout gaat.

5. Laat je niet gek maken door de weegschaal

Je past je eetschema aan, bent lekker aan het mealpreppen, maakt smoothies en je koelkast ligt vol gezonde snacks. Dat kost tijd en toewijding, dus dan wil je ook resultaat zien. Sla daar alleen niet in door. Ga niet iedere dag op de (slimme)weegschaal staan. Je kunt jezelf beter één keer per week op een vast moment wegen. Meet dan ook meteen je buikomvang, want dat is misschien een nog wel betere indicator dan je gewicht.

Sneller afvallen

Wil je zo snel mogelijk zo veel mogelijk kilo’s kwijtraken? Dan zul je toch echt van de bank af moeten komen. Keihard beuken in de sportschool en zo een sixpack kweken. Hoe je dat het snelste doet, lees je hier.

Reageer op artikel:
Afvallen zonder te sporten: 5 simpele tips om snel gewicht te verliezen
Sluiten