Health 15 jan 2019 Jan de Raab

Succesvol afvallen? Deze tussendoortjes mag je altijd hebben

Merk dat je ondanks je goede wil toch trek blijft houden in zoetigheid, onthoud dan dat het eenvoudig is om dat aan te pakken. Afvallen wordt namelijk voor 80% bepaald door je voeding en slechts 20% door je beweging. Gezond en gevarieerd eten is dus noodzaak, dat wil niet zeggen dat het niet lekker kan zijn.

Sterker nog: het is juist noodzakelijk. Door verantwoord te genieten van gezonde tussendoortjes stimuleer je jouw lichaam om optimaal te werken. Je spoort je lichaam aan om in actie te komen en je zorgt voor een betere verbranding. De meest optimale manier om gewicht te verliezen.

  1. Gemengde ongebrande noten

Afvallen is in feite niks minder dan de verbrandingsmotor in je lichaam stimuleren. Gewoon overschakelen naar standje overdrive. Hoe doe je dat dan? Door je spijsvertering te stimuleren. Het maag- en darmstelsel is daarbij een belangrijk onderdeel. Logisch dat vezelrijke voeding ervoor zorgt dat je lichaam extra hard moet werken op voedingsstoffen op te nemen. Het eten van noten is daarom aan te raden. Daar zitten gezonde vetten en vezels in die je lichaam stimuleren extra te verbranden.

Noten zijn rijk aan vetten, eiwitten en vezels. Je hebt er dus relatief weinig van nodig om je lichaam een flinke boost te geven. Om het even in getallen uit te drukken: een kleine hoeveelheid (30 gram) bevat al 180 calorieën. Uitermate geschikt als tussendoortje, bovendien zit je relatief snel vol.

  1. Kwark

Ga je lekker hard met je voornemen om gewicht te verliezen, dan moet je wel het aantal eiwitten in de gaten houden. Bij een normaal voedingspatroon krijg je al gauw te weinig eiwitten binnen, laat staan als je gaat afvallen. Opletten dus. De eiwitten heb je namelijk nodig om je spiermassa op peil te houden. Het lichaam gebruikt namelijk niet alleen de vetten in je voeding om energie op te wekken, maar kan ook spierweefsel gebruiken als energiebron.

Nu kun je ervoor kiezen om dagelijks zes eieren te nuttigen, maar het is veel lekkerder om dat af te wisselen maar andere zuivelproducten. Kwark is dan niet alleen gezond, maar ook superlekker en het past in een koolhydraatarm dieet. Vul een kopje kwark aan met wat noten, besjes of, als je het helemaal goed wil doen, een beetje spirulina of boabap. Superfoods dus. Bijkomend voordeel is dat je immuunsysteem er gek op is. Doen dus.

​3. Bananenpannenkoekjes

Als je gaat afvallen dan is er een ding wat je wilt beperken: je suikerinname. Een uitzondering zijn de natuurlijke suikers, bijvoorbeeld in vruchten. Nu kun je natuurlijk diverse vruchten zo opeten, maar waarom zou je niet wat creatiever zijn? Deze pannenkoekjes zijn ideaal als gezond tussendoortjes en zeer verantwoord.

Het recept is heel simpel. Mix een eitje met banaan en voeg een klein beetje kaneel toe voor wat meer smaak. Zorg voor een goed, egaal beslag en maak heerlijke pannenkoeken. Je kunt ze eenvoudig in de koelkast bewaren en gewoon opeten als je trek hebt.

  1. Rijstwafels

Rijstwafels zijn waarschijnlijk het meest ideale tussendoortje. Lekker snacken en niet aankomen. Ze bevatten niet veel voedingsstoffen, maar zijn wel goed om je even een vol gevoel te geven. Het grote voordeel is dat je er eindeloos met kan variëren. Beleg het met gezonde producten zoals kaas of tomaat en je kan weer even lekker vooruit.

  1. Geroosterde kikkererwten

Je zult het wellicht niet denken, maar geroosterde kikkererwten zijn extreem gezond en lekker. Ze bevatten lekker veel eiwitten en vitamine-B. Precies wat je nodig hebt om goed voor je lichaam te zorgen. Ben je zelf niet bijzonder gek op groente, gebruik dan een beetje kaneel tijdens het roosteren en je likt je vingers erbij af.

NSMBL

Reageer op artikel:
Succesvol afvallen? Deze tussendoortjes mag je altijd hebben
Sluiten