Afvallen via Intermittent Fasting wordt veel makkelijker met deze 7 tips

Intermittent Fasting is behoorlijk populair. Het dieet waarbij je zorgt dat je al jouw voedsel in een bepaalde tijdspanne (vaak acht uur) binnenkrijgt, zou heel veel voordelen hebben, waaronder een beter slaap. En, gewichtsverlies. Maar alleen omdat het effectief is, wil het nog niet zeggen dat het eenvoudig is.

De populariteit komt misschien voor een deel ook wel doordat bekende spierbundels fan zijn. Denk aan een Hugh Jackman, Chris Hemsworth en een Dwayne Johnson. Waarbij deze laatste ongeveer één uur per dag niet eet. Moet hij weten, maar voor velen is vooral het starten met Intermittent Fasting een flinke kluif. Lezers die nu middenin dat traject zitten zullen dit erkennen, want die hebben nu zin in een flinke kluif. Kun je nagaan.

Maar geen zorgen: met een beetje bekwame planning en onderstaande 14 tips werk je in no time toe naar Adonis-niveau. Waarom 14? Ja, gewoon, Johan Cruijff.

Begin Intermittent Fasting met 12 uur vasten

Het is heel individueel hoe snel je er aan went om voor 16 uur lang niet te eten. Maar de geleidelijke stap is de beste stap en daarom wordt het aangeraden om te starten met een tijdsframe van 12 uur. Wanneer er 12 uurtjes zitten jouw laatste en eerste hap, maak je het jezelf net even wat makkelijker. Vooral mannen die gewend zijn om te eten net voordat ze naar bed gaan, zullen hier veel aan hebben. Vervolgens kan je de uren waarin je eet langzaam verlagen naarmate je meer vertrouwd raakt met het proces.

Eet zoals je altijd deed

Als er te veel wijzigingen tegelijk plaatsvinden, is de kans groter dat je faalt. Dus in plaats van maar meteen je volledige dieet om te gooien (gezonder eten, dus meer groente en minder koolhydraten en suiker), begin je eerst met de juiste timing. Verander je daarna maar wat je eet. Dit voorkomt stress en eerlijk waar, van een hoger stressniveau krijg je meer honger.

Prop die eiwitten in je eerste maaltijd

Eiwitrijke ontbijten zorgen voor minder honger gedurende de dag, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een broodje. Meer eiwitten tijdens je eerste maaltijd helpen om dat snackgevoel ‘s avonds te voorkomen. Daarnaast zal het helpen de bloedsuikerspiegel te stabiliseren,. Hoe stabieler de bloedsuikerspiegel is, hoe minder hongerig je zult zijn.

Wakker? Drink meteen veel water

Vaak kan het hongergevoel al verdronken worden door veel te drinken. Nee, niet net zo lang totdat je kacheltje lam bent en sowieso aan andere dingen gaat denken. Water, daar hebben we het over. Meteen, wanneer je wakker wordt. Omdat we uitgedroogd wakker worden na al dat fijne slapen, is het absoluut slim om minstens twee glazen te drinken. Op deze manier stop je met het krijgen van dat gevoel waarvan je denkt dat het honger is, terwijl dat in werkelijkheid niet het geval is.

Eet ‘s avonds maaltijden met veel koolhydraten en meer vetten

Het klinkt contraproductief, maar als je de koolhydraten niet helemaal kunt opgeven, eet ze dan vooral ‘s avonds. Dit is om twee redenen: ten eerste zal het de bloedsuikerspiegel ‘s nachts verhogen. Dus als je bloedsuikerspiegel weer afneemt (en je trek krijgt in troep), slaap je. Ten tweede verhogen koolhydraten de productie van serotonine (het tevredenheidshormoon) in je lichaam, dus je zult je goed voelen na de maaltijd en minder drang naar eten hebben.

Intermittent Fasting is ook gewoon trial & error…

Stel dat je een van 9-tot-6 baan hebt: dan kan je wel leuk het streven hebben om te vasten vanaf 19.00 uur, maar dan is dat net niet handig voor jou omdat je wellicht niet op tijd thuiskomt om te eten. Je moet flexibel zijn met de uren die jij jezelf hebt toegewezen om te het vasten. Alleen dan wordt Intermittent Fasting een werkbare voedingsmethode. Als dat dus betekent dat je later je avondmaal moet plannen, weet dan dat het helemaal goed is. Doe wat werkt voor jou, niet wat werkt voor de buurman.

Maar, blijf niet switchen

Als je lichaam eenmaal gewend is aan eten op bepaalde momenten, is het erg moeilijk om dat er weer uit te krijgen. Gelukkig maar, anders wordt het wel een hele lastige strijd. Je bent in feite bezig met het herprogrammeren van hongersignalen. Maar om je lichaam te helpen is het daarom wel zo sympathiek om een tijd lang met één tijdsframe te werken.

Meer tips?

Als je beloofd om hierna ook gewoon te starten met IF, mag je ook nog vijf manieren van Intermittent Fasting ontdekken. Maar, hierna echt starten hè? Het is ook gewoon doen.

Men's Health

Reageer op artikel:
Afvallen via Intermittent Fasting wordt veel makkelijker met deze 7 tips
Sluiten