Kyara Spierings
Kyara Spierings | LinkedIn Health 22 februari 2020

Zijn alle calorieën gelijk aan elkaar? Dit is hoe het zit

Hoe veel calorieën denk jij op een dag te eten? Een derde van de mensen onderschatten dat, zo blijkt uit een nieuw rapport van het Britse Nationaal Bureau van Statistiek. Zij stellen dat we gemiddeld zo’n 1000 calorieën per dag meer eten dan we denken. Zeker als je wilt afvallen is dat niet handig.

De manieren waarop we 1.000 calorieën kunnen ‘besteden’ zijn er veel. Zo kun je deze binnenkrijgen door een chocoladereep, een zak chips en een fles cola naar binnen te werken. Je kunt ook een handje noten, een avocado, banaan, wat yoghurt, en rijstwafels met hummus eten. Beide combinaties komen neer op zo’n 1.000 calorieën, maar hebben ze hetzelfde effect op je lichaam?

Afvallen is meer dan calorieën tellen

We zien in het vorige voorbeeld dat persoon A heel wat anders binnenkrijgt dan persoon B. Het verschil zit vooral in de hoeveelheid bewerkte producten tegenover zogenaamde whole foods. Simpele koolhydraten en verzadigde vetten versus complexe koolhydraten en onverzadigde vetten. Beiden krijgen 1.000 calorieën binnen, maar als je wil afvallen kun je beter het dieet van persoon B pakken.

Veel mensen denken dat gewichtsverlies heel simpel is en neerkomt op minder calorieën eten en meer calorieën verbranden. Hierbij wordt er vaak niet aan gedacht dat ook de bron waar je calorieën vandaan haalt een belangrijke factor is. Zo wordt een te veel aan koolhydraten (suiker) bijvoorbeeld door het lichaam omgezet tot vet. Het lijf kan maar een bepaalde hoeveelheid koolhydraten aan en slaat de rest op als reserve, oftewel vet. Als afvallen je doel is, moet je dat voorkomen.

Eet niet alleen minder, maar ook het juiste

Aan de andere kant vervloeken we vaak vet, maar wanneer we de juiste vetten kiezen (verzadigde vetten, uit bijvoorbeeld avocado’s, noten en zaden) zijn ze heel goed voor de gezondheid. Vetten helpen niet alleen om ons langer verzadigd te laten voelen, maar dragen ook bij aan een goede hormoonbalans. Dat is onder andere nodig om af te vallen.

Het gaat er dus niet per se om hoe veel je eet, maar ook wat je eet. 1.000 calorieën uit natuurlijke, onbewerkte producten zijn beter voor je dan duizend calorieën uit ongezonde, suiker- en vetrijke producten. Zeker als je bezig bent met afvallen is het belangrijk om dat te onthouden.

Lees ook: 10 nuchtere tips die helpen bij het afvallen en op gewicht blijven

Reageer op artikel:
Zijn alle calorieën gelijk aan elkaar? Dit is hoe het zit
Sluiten