Jan de Raab
Jan de Raab Health 6 sep 2019

Afvallen en verleidingen weerstaan: 6 tips van een voedingsprofessor

Afvallen is naast gezond eten en bewegen vooral een kwestie van discipline. 7 tips die je helpen verleidingen te weerstaan.

6 tips om verleidingen te weerstaan

Volgens de Amerikaanse voedingsprofessor Sandy Hassink speelt de omgeving een belangrijke rol tijdens het afvallen. Wil je overgewicht verliezen terwijl de mensen in je omgeving daar geen rekening mee houden, dan blijven de verkeerde prikkels bestaan. Nu kun je er voor kiezen om je familieleden of medebewoners de deur te wijzen, maar je kunt ook gewoon het risico op verleidingen verminderen. Dat is makkelijker dan je denkt. Check deze even logische als verrassende tips van Sandy Hassink.

1. Ruim je keuken op

Een opgeruimd huis staat netjes en dat geldt ook voor de keuken. Deze tip van Sandy Hassink wordt gestaafd door dit onderzoek, waaruit blijkt dat een verblijf van slechts 10 minuten in een rommelige keuken de kans groter maakt dat je op zoek gaat naar ongezonde snacks. Op die manier krijg je gemiddeld 100 calorieën extra binnen, niet echt bevorderlijk tijdens het afvallen. Een opgeruimde keuken zorgt er niet alleen voor dat je minder prikkels krijgt om even te snacken, je bent ook eerder geneigd om iets gezonds te eten, zoals een wortel.

2. Nooit een lege koelkast

Deze tip klinkt onlogisch, maar is eigenlijk heel logisch. Op het moment dat je koelkast leeg is, ben je snel geneigd om naar de supermarkt te gaan om je voorraad aan te vullen. Juist op die momenten heb je de neiging om iets extra’s mee te nemen of iets te kopen dat je onderweg al opeet. Juist die extraatjes staan afvallen in de weg. Met andere woorden, blijf gezond en zorg voor een gevulde koelkast. Wil je het echt goed doen, zorg dan voor voldoende fruit, groenten en mager vlees, zodat je in ieder geval een week vooruit kan. Beperk daarnaast je bezoeken aan de supermarkt tot hooguit tweemaal per week of bestel het gewoon online.

3. Een tankstation is om je auto vol te tanken, niet jezelf

Spontane verleidingen zijn naast je directe omgeving vaak de reden waarom het afvallen minder succesvol verloopt. Zo kan je dagelijks in de verleiding komen om op weg naar je werk even te stoppen bij het tankstation voor een kop koffie en een snelle hap. Dat lijkt wellicht niet bijzonder schadelijk, maar een cappuccino met volle melk en suiker bevat al snel meer dan 100 calorieën. Om over dat kaasbroodje (653 calorieën) maar te zwijgen. Hang het op een briefje in je auto: als je jouw auto voltankt, betekent dat niet direct dat je jezelf ook moet voltanken.

4. Heb altijd gezonde snacks bij je

De dag zit vol uitdagingen en verleidingen als je wil afvallen. Met name de eerste twee uren na het werk kunnen funest zijn. Het is nog te vroeg voor de avondmaaltijd, terwijl je toch trek begint te krijgen. Hier is de verleiding groot om toch even iets naar binnen te werken om het hongerige gevoel te stillen. Even langs de snackbar ligt voor de hand. Niet doen. Hoe je dit kunt voorkomen? Zorg ervoor dat je altijd voldoende gezonde, eiwitrijke snacks bij je hebt. Check deze 15 gezonde snacks die het afvallen niet belemmeren.

5. Netflix en eten is geen goede combinatie

Het eten van de avondmaaltijd voor de televisie is niet een goed idee. Het zou je concentratie verminderen en het is lastiger om bij te houden hoeveel je gegeten hebt. Een onderzoek gepubliceerd in de Archives of Internal Medicine geeft deze tip van Sandy Hassink een extra dimensie. Wetenschappers ontdekten dat het eten van snacks tijdens talkshows en komedies gepaard gaat met relatief gezond eten. Ga je zitten snacken tijdens een actie- of dramafilm, dan is de kans op junkfood aanzienlijk groter. Doe er je voordeel mee.

6. Zoek een ‘veilig’ restaurant

Gevarieerd eten is belangrijk, maar soms ontbreekt het je gewoon aan voldoende inspiratie en tijd voor een gezonde maaltijd. In dat geval kan het verleidelijk zijn om je favoriete restaurant te bezoeken. Grote kans dat je daar je boekje te buiten gaat. Ga je uit eten terwijl je wil afvallen, zorg er dan voor dat je een verantwoorde keuze maakt. Zit er een vegan restaurant in de buurt, ga daar dan eens toe. In veel gevallen is dat een stuk gezonder en zijn de calorieën ook veel beperkter.

Afvallen en bewegen

Verleidingen weerstaan, gezond eten en een beetje zelfdiscipline. Duidelijk. Nu nog bewegen. Check de zeven meest effectieve oefeningen in strijd tegen je overgewicht.

Reageer op artikel:
Afvallen en verleidingen weerstaan: 6 tips van een voedingsprofessor
Sluiten