Afvallen door te vasten: gezond of complete waanzin?

Deskundigen over de hele wereld staan recht tegenover elkaar als men het onderwerp vasten aansnijdt. Is afvallen middels het vastendieet wel of geen gezonde keuze? In dit artikel kun je achterhalen of jezelf onthouden van eten daadwerkelijk de juiste keuze voor jou is. 

Hoe werkt het vastdieet?

Vasten betekent dat je weinig eet en op gezette tijden jezelf onthoudt van voedsel. Hier zijn diverse manieren voor. De meest populaire en gangbare manier is de intermittend fasting-methode. Je zal er ongetwijfeld door afvallen, maar het is niet de meest ingrijpende manier van vasten. Deze methode kun je op verschillende manieren aanpakken. De 5:2 methode is één van de makkelijkste manieren. Weten hoe je dit doet? Lees hier verder.

Vasten doen we allemaal voor een groot gedeelte al. Tenzij je het presteert om in je slaap de koelkast leeg te vreten, kun je de zeven tot acht uur slaap al bij je vastperiode optellen. De bedoeling van de intermittend fasting-methode is dat je achttien uur niet eet en in de resterende zes wel.

Een voorbeeld dag: Ga naar bed om 23:oo en sta op om 07:00. De eerste acht uur niet eten heb je al gehad, door met de volgende tien. Hiervan mag je één pauze nemen, velen geven er namelijk de voorkeur aan om wel te lunchen. Doe je dit rond 12:00, waarna je nog maar vijf uur hoeft te overbruggen. Het is van groot belang dat je twee maaltijden binnenkrijgt. Daarom raden we je aan om niet te vroeg te dineren.

Uiteraard houd je dit geen week lang vol. Het blijkt dat je het meest ideale effect bereikt als je drie dragen achtereenvolgend vast. De rest van de week moet je jezelf natuurlijk niet weer gaan volproppen. Wees in die dagen vooral bewust van je voeding. Vasten is naast willen afvallen ook een zeer doeltreffende disciplinetraining en leren hoe je fatsoenlijk met eten omgaat.

Sapvasten

Ook sapvasten is een populaire manier. Je zal een collega ongetwijfeld hebben horen zeggen: “Zo, ik ben net terug van vakantie. Ik ga deze week even detoxen.” Een heerlijke hipsterterm voor wat men veelal verwart met een sapkuur. Tijdens een sapkuur vervang je voor één week alle vaste maaltijden met sappen. Er wordt geacht dat elk mens ten minste twee liter vocht per dag drinkt. Hiervan bestaat één liter uit vers geperste groente- of vruchtensappen. Het valt te betwisten of dit altijd even doeltreffend is. Lees daarom eerst dit artikel voordat je aan een super hip, mega nieuw en flex sapdieet begint.

Goed voor overgewicht, maar sporters opgelet

Heb je overgewicht? Dan is vasten een prachtige manier om gewicht te verliezen. Als je het goed doet, kan heel gezond zijn. Als je een tijdje niet eet, gaat je lichaam op een andere manier werken. Het insulineniveau in het lichaam gaat omlaag, dit stimuleert de vetverbranding. Ook start je lichaam sneller met belangrijke celreparaties. Dit wakkert je groeihormonen aan.

Tijdens de vastperiode kunnen je groei hormonen tot wel vijf keer zo hoog zijn. Dit hormoon stimuleert de vetverbranding en gepaard met een goed sportschema kan dit ook bevorderlijk zijn voor de spiergroei. Let wel: tijdens het vasten heb je ook minder energie en daar moet je écht bewust mee omgaan. Werk jezelf niet uit de naad in de gym. Je zal de eerste niet zijn die zichzelf K.O. sport tijdens een vastperiode.

Het tegengeluid en ja, het klinkt tegenstrijdig. Omdat je ook minder energie binnenkrijgt, gaat ‘t lichaam compenseren door eiwitten uit de spieren te halen. Je spieren kunnen hierdoor dus afnemen. Heb je geen overgewicht en ben je een fanatieke sporter, dan raden we het eigenlijk af.

 

Bijkomende effecten

Je staat er haast niet bij stil, maar zelfs als je niet per sé moet afvallen, brengt vasten een boel gezondheidsvoordelen met zich mee. We zetten ze hieronder één voor één op rij.

  • Reeds verteld: een periode van voedselonthouding zorgt voor een verbeterde celreparatie. Het lichaam versnelt verschillende processen, waaronder het verwijderen van afvalstoffen uit de cellen.
  • Het verhoogt de weerstand.
  • Naast een verlaagde kans op diabetes, kan het ook bescherming bieden tegen nierschade.
  • Vasten met tussenpozen kan oxidatieve stress en ontstekingen in het lichaam verminderen.
  • Je leert je lichaam beter kennen en merkt dat je lang niet zo afhankelijk bent aan eten als je zou verwachten.
  • Je kunt afvallen zonder er veel voor te doen.
Reageer op artikel:
Afvallen door te vasten: gezond of complete waanzin?
Sluiten