4 kleine aanpassingen aan je ontbijt voor een gezonder leven

Het ontbijt is misschien wel de belangrijkste maaltijd van de dag, vooral als je wil afvallen. In dit artikel lees je een paar simpele aanpassingen, waarmee je de strijd aangaat met overgewicht.

Aanpassingen aan je ontbijt om af te vallen

Als je echt serieus werk wilt maken van het afvallen kun je kiezen uit talloze dieetvormen. Doe waar je je goed bij voelt en laat je vooral niet piepelen. Maar in plaats van een ingewikkeld dieet, kun ook je een paar kleine aanpassingen doen aan je ontbijt. En dat is eenvoudiger dan je denkt.

1. Begin de dag met twee glazen water

In plaats van direct je tanden in een stevig ontbijt te zetten, is het raadzaam om de dag te beginnen met twee glazen water. Dat werkt verzadigend, waardoor je minder gaat eten en het proces van afvallen wordt versneld. Dat tonen verschillende studies aan. Uit een Brits onderzoek blijkt twee glazen water drinken voor je ontbijt op jaarbasis kan zorgen voor een gewichtsverlies van 6 kilo.

2. Stop met suiker

Suiker en afvallen gaan niet samen. Kappen met dat spul. Overmatig gebruik van suiker kan leiden tot gewichtstoename en het draagt ​​ook bij aan het ontstaan van chronische gezondheidsproblemen zoals  obesitas, hartaandoeningen en diabetes. Volgens de website EatThis zou je de hoeveelheid suiker moeten minimaliseren. Drink je koffie dus voortaan zonder suiker, laat de verse jus d’orange even voor wat het is en beleg je brood met iets hartigs. Op die manier zou je in de eerste zes maanden zo’n vijf kilo aan lichaamsgewicht kwijt kunnen raken.

3. Vergeet de koffiemelk

Ga je serieus aan de slag met je dieet, blijf dan vooral koffie drinken bij je ontbijt. Uit een recent onderzoek blijkt dat koffie helpt bij het afvallen, maar suiker en koffiemelk werken dat uiteraard weer tegen. Room dan wel koffiemelk in de koffie zorgt voor zo’n kleine 100 extra calorieën. Als je die weglaat, kun je op basis hiervan (dus zonder compensatie) omgerekend elk half jaar zo’n 5 kilo aan lichaamsgewicht kwijtraken. Koffie heeft daarnaast een groot voordeel: het stimuleert de aanmaak van het zogenaamde ‘bruine vet’. Dit vet zorgt voor een betere verbranding van de calorieën, waardoor je minder aankomt.

4. Eet een grapefruit

Er zullen maar weinig mensen zijn die fruit als ongezond bestempelen. Het zit in de meeste gevallen boordevol vitamines en ben je echt slim, dan kies je juist voor fruit dat rijk is aan vezels. Dat gezegd hebbende is niet al het fruit even gezond. In veel gevallen zorgt het juist voor een extra inname van suikers. Als je echt werk maakt van het afvallen, eet dan een grapefruit voor je ontbijt en laat de banaan links liggen. Een middelgrote banaan bevat 105 calorieën, terwijl een grapefruit slechts 42 calorieën bevat. Tel uit je winst, als je wil afvallen. Het is wel belangrijk om de grapefruit te eten in plaats van uit te persen, zodat je de vezels binnenkrijgt en de suiker geleidelijker wordt opgenomen. Uit onderzoek blijkt dat het eten van een halve verse grapefruit voor het ontbijt op jaarbasis tot een gewichtsverlies 5 tot 10 kilo kan leiden.

Reageer op artikel:
4 kleine aanpassingen aan je ontbijt voor een gezonder leven
Sluiten