Afvallen en sporten: kun je spiermassa kweken én gewicht verliezen?

Sporten en afvallen worden veelal in één ademstoot genoemd. Geen wonder dat de meesten massaal de sportschool bezetten tijdens het diëten. Wat deze mannen echter verrast, is dat ze nauwelijks zijn ‘afgevallen’, maar in werkelijkheid ligt dat net even anders. Ook bespreken we prangende zaken die je succesvol spiermassa laten opbouwen.

Om in de juiste traditie te blijven, vermelden we wederom: afvallen begint bij een goed voedingsschema. Zeker als je veel wil sporten, moet je weten wat je verbrand en hoeveel calorieën je op moet nemen zonder dat je spiermassa verliest. Lees hier hoe!

Afvallen op de juiste manier = spiermassa opbouwen

We noemen het dan wel afvallen, maar het is niets meer dan vetten omzetten in spiermassa. Je kunt je bloed, zweet en tranen kwijt in dit sportregime, want het kan af en toe best zwaar zijn. Vetten zijn nu eenmaal een belangrijk onderdeel van je lichaam als je wil droogtrainen. Je kan spiermassa niet zomaar opbouwen, dit moet omgezet worden vanuit vet. Daarmee ben je er echter nog niet. Weet ook wat een gezonde dosis vitamine en andere randzaken doen voor een afgetraind lichaam, dat je spiermassa verliest. Meer weten? Lees hier verder!

Het ongekende belang van eiwitten

Hoewel. vetten een belangrijke bouwsteen zijn voor een afgetraind lichaam, is een gezond dieet dat rijk is aan eiwitten minstens zo belangrijk. Het verschil tussen anabolisme en katabolisme is iets wat elke sportman moet weten. Afvallen is belangrijk, maar je wil natuurlijk het vetpercentage verminderen en geen spiermassa kwijt raken. Daarnaast is (zoals met alles) een teveel aan eiwitten ook niet goed voor het lichaam. Weet daarom de in’s en out’s over deze macronutriënten. Meer weten? Lees hier verder!

focus trainen afvallen en spiermassa

Waarom kennis over je lijf belangrijk is

Of je jezelf nu helemaal uit de naad werkt in de sportschool of niet, dat droge lijf wil maar niet komen. Hier kunnen veel factoren een oorzaak spelen, maar waar het in veler geval aan ligt is je lichaamsbouw. Geen zorgen, ook hier kun je aan werken. Je denkt wellicht dat je er al redelijk strak uit uitziet, maar dat wil niet zeggen dat je ook gespierd kan worden. Het kan aan (één van) de volgende zaken liggen. Wij zetten een serie issues op een rijtje. Doe je te veel cardio of rook je nog? Meer weten? Lees hier verder!

Weet waar je vanaf moet blijven

Stop met de verkeerde snacks. Dit is én blijft fout nummer één. Dat afgetrainde lichaam gaat er niet komen als je geraffineerde suikers blijft eten of niet genoeg water drinkt. Meten is weten. Je denkt soms dat je het nog zo goed doet, maar de waarheid blijkt dan vies tegen te vallen. Daarom hebben wij tien dingen voor je op rij gezet. Soms moet je gewoon even herinnert worden aan de heerlijke fouten die het leven mooi maken, maar je sportregime niet ten goede komen. Meer weten? Lees hier verder!

De ingrediënten voor een strak sixpack

Weet altijd wat je moet eten. Veel mannen denken dat een strak sixpack een indicatie is van een afgetraind lichaam. Dit is in zekere zin ook wel waar, maar dat wil niet zeggen dat je ook effectief bezig bent geweest met afvallen. Als je de ‘blokjes’ op je buik wil kunnen tellen moet je weten wat je eet en dit staat soms heilig in contrast met bepaalde diëten. Maak voor jezelf daarom de afweging of je het logisch is om je dieet te volgen of deze volgende tips erbij te pakken. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar trainen behoeft een ander voedingspatroon dan afvallen. Meer weten? Lees hier dan verder!

afvallen en spiermassa

Die laatste paar procenten

Je weet ondertussen waar we naar toe willen met dit artikel. Je kan best afvallen zonder ‘lichter’ te worden. Dit is niets vreemds. De laatste loodjes ‘wegen dan ook het zwaarst’… snap je. De meesten ervaren het als buikvet. Het is zeker weten mogelijk om dit weg te krijgen, al moet je net even op een andere manier trainen. Sta bijvoorbeeld zonder te ontbijten al in de gym of als je dat niet trekt: ga dan ‘s ochtends hardlopen. Deze laatste aanpassingen zorgen ervoor dat de laatste overtollige vetjes als sneeuw voor de zon verdwijnen. Meer weten? Lees hier verder!

Tot slot: afvallen en zwaarder worden…

Bovendien is het volgende belangrijk om te weten. Je kan afvallen zonder gewicht te verliezen. Het omzetten van vet naar spieren kan je o zo onzeker maken als je op de weegschaal gaat staan. Onze tip, doe dit niet te veel. Je kunt beter naar het resultaat kijken door voor de spiegel te gaan staan. Spieren wegen gewoonweg meer dan vet. Weet dat je goed bezig bent als je tijdens je dieet strakker wordt, maar (nauwelijks tot) niet afvalt. Het is pas belangrijk om aan de alarmbellen te trekken zodra je wél veel af gaat vallen. Dit is het moment dat je spiermassa toch afneemt. Dan kunnen de bovenstaande zaken een grote rol spelen. Lees nogmaals goed wat je dan moet doen om je progressie niet verloren te zien gaan. Meer weten? Lees hier verder!

Reageer op artikel:
Afvallen en sporten: kun je spiermassa kweken én gewicht verliezen?
Sluiten