Afvallen en slapen: wat genoeg slaap voor je lichaam kan betekenen

Als je slecht of te weinig slaapt, functioneert je lichaam niet meer naar behoren. Je kan gekke beredeneringen maken, je immuunsysteem verslechtert, je hersencellen werken trager en je hebt gewoonweg twaalf procent meer kans om vroegtijdig de pijp uit te gaan. De kans dat veel nachtrust helpt bij het afvallen, mag duidelijk zijn. Reden genoeg om een vol nachtje te pakken, toch?

Meer slapen = beter sporten = afvallen

Als het bovenstaande je nog niet genoeg heeft gemotiveerd, lees dit dan eens. Een volle nacht slaap telt tenminste acht uur. Weet je jezelf een goed slaapritme aan te meten, dan helpt het je zelfs met zaken als sporten en afvallen. Slapeloosheid is een bewezen oorzaak van overgewicht. Het tegenovergestelde is daarentegen ook waar. Zij die meer slapen, hebben minder kans op overgewicht.

Onderzoekers van Stanford University gaven de mannen van het het eigen Varsity basketbalteam een makkelijke opgave: “Slaap tenminste tien uur.” De basketballers die tien uur sliepen, presteerden aanzienlijk beter. Zo hebben ze ook gekeken naar het verschil. Diezelfde sporters deden 16.2 seconden over een sprint van 859 meter, terwijl zij dit met een volle nacht slaap van tien uur in 15.5 seconden klaarden.

Het is natuurlijk niet zo gek dat deze verschillen er merkbaar waren. Zeker sporters die op hoog niveau moeten presteren, handelen in een fractie van een seconden. Een vermoeide geest gaat daar niet bij helpen. En zij die beter sporten, kunnen ook veel meer afvallen. Dus eigenlijk is het een dikke win-win en hebben we jou hier al genoeg redenen gegeven om niet te laat op te blijven. Merk jij dat je toch niet lekker in slaap valt? Check dan eens hoe deze militairen dat doen.

Slapen is de basis

Zoals we net al zeiden is slapen van ongekend belang voor een strak, fit en gezond lijf. Soms helpt het al om sneller je rust te vinden als je exact weet ‘waarom’ slaap zo ontzettend belangrijk is. In dit korte artikel leggen we uit waarom je in je slaap al kilo’s kwijtraakt. Spoiler alert: niet alleen maar omdat je tijdens het slapen niet eet.

Maar dan moet je wel kunnen slapen. Mocht de militaire-methode geen vruchten afwerpen, dan hebben we hier nog een serie tips voor je. Een goede nachtrust kan door vele oorzaken worden verstoord, zoals een slecht aangemeten slaapritme of omdat je te lang naar een scherm hebt gekeken. Slaap jij slecht? Deze 8 tips helpen bij een betere nachtrust.

Ligt het meer aan innerlijke onrust? Dan wordt het een ander verhaal. Je routines veranderen, wil vaak niet helpen. Ook ligt het er niet aan dat jij op een verkeerde manier probeert in te slapen, helaas wijs je (on)bewust toch met de vinger naar jezelf. Het is niet jouw schuld hè. Zolang je fatsoenlijk omgaat met alcohol en je genoeg lichaamsbeweging krijgt, valt jezelf weinig te verwijten, helaas kan je nog steeds nacht in en nacht uit wakker liggen. Het beste wat wij dan voor je kunnen doen, is het geven van tips die je helpen om wat meer rust te vinden. Slapeloze nachten? Dit is wat je er aan kunt doen.

Slaap verantwoordelijk

Dit is een mythe die je moeder je waarschijnlijk nog wel eens vertelt: “Ben je moe, ga dan even lekker bijslapen.” Nou, niks bijslapen. Bijslapen bestaat niet, te weinig nachtrust kun je simpelweg niet inhalen. Het is ook raar als je de ene nacht van vijf uur slaap wil compenseren door de volgende nacht elf uur te gaan slapen. Je kunt beter aan een solide slaapritme werken. Zo krijg je jouw slaapritme snel weer op orde.

Reageer op artikel:
Afvallen en slapen: wat genoeg slaap voor je lichaam kan betekenen
Sluiten