Wil je afvallen? Ga dan aan de slag met deze 5 ontbijt tips

Jan de Raab 11 okt 2018 Life

kilo’s kwijtraken door meer te eten. Het lijkt verdacht veel op een contradictio in terminis, toch zit er een kern van waarheid in. Minder eten is vaak de methode om een averechts effect te realiseren. Hoe val je dan wel af? Door slim te eten, en da’s nog leuk ook. Tijd om je ontbijt een upgrade te geven, want afvallen hoeft niet moeilijk te zijn.

Aankomen is vaak geen probleem. Het gebeurt onbewust omdat je niet exact weet hoe je lichaam de voedingsstoffen in je voeding gebruikt. Een paar honderd calorieën extra merk je echt niet direct. Het wordt een ander verhaal als je merkt dat je kleding niet meer zo lekker zit. Merk je dat je toch iets te veel bent aangekomen, dan begint de strijd tegen de kilo’s. En dat is minder makkelijk dat je denkt. Onmogelijk is het echter niet.

Afvallen door meer eten

De meest logische gedachtegang is dat je aankomt doordat je te veel eet. Minder eten zou dus de oplossing zijn. Het probleem is dat minder eten er juist voor zorgt dat je lichaam het signaal krijgt dat er minder voeding beschikbaar is, en dus gaat je lichaam in de spaarstand. Kort gezegd betekent dat, dat je lichaam geneigd is om een reserve voorraad aan te gaan leggen. Het resultaat: je komt meer aan, ook al eet je minder.

De vijf regels voor het ontbijt

De beste manier om wel gewicht te verliezen zit volgens Women’s Health (werkt ook voor mannen) in een stevig ontbijt. Zorg er dus voor dat je ontbijt voldoende voedingsstoffen bevat. In je ontbijt goed gebalanceerd dan zal je langer een verzadigd gevoel hebben zodat de bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Dit laatste verminderd namelijk de behoefte aan eten.

  1. Begin de dag met eiwitten

Eiwitten zijn belangrijke voedingsstoffen. Ze zijn niet alleen belangrijk voor de spieren, maar stimuleren ook de stofwisseling. Geen zin in vier gekookte eieren bij je ontbijt? Geen probleem: er zijn voldoende producten die rijk zijn aan eiwitten:

  • Havermout
  • Yoghurt
  • Kwark
  • Kaas
  • Kipfilet

 

  1. Vergeet de vezels niet

De eiwitrijke producten hebben nog een anders groot voordeel: de meesten zijn rijk aan vezels. Voor je echt gaat denken dat vezelrijke voeding vreselijk is: het stimuleert de spijsvertering en geeft je snel op vol gevoel. Wil je het op een supergezonde manier eten, neem dan gewoon een schaaltje yoghurt met een handje chiazaadjes of lijnzaad.

  1. Vet is je vriend

Even een wtf momentje: vet eten mag, sterker nog, het is juist verstandig als je gewicht wilt verliezen. We hebben het dan wel over de gezonde vetten, dus geen friet, kroketten of frikandellen, maar haring, zalm of makreel. Gezonde vetten vind je trouwens ook in noten en zaden.

  1. Groenten en fruit voor extra kleur

Vergeet ook niet de nodige groenten en fruit toe te voegen aan je ontbijt. Deze zijn een bron aan vezels en vitaminen die je absoluut nodig hebt. Wil je het helemaal makkelijk hebben, maak dan een heerlijke smoothie met bijvoorbeeld broccoli of spinazie er in.

  1. Maak er een feestje van

De beste tip: varieer! Iedere dag kaas op je brood gaat vervelen en door regelmatig jezelf iets anders voor te schotelen, blijf je gemotiveerd om gezond te eten. Gezond eten kan dus heel spannend zijn.

Wil het afvallen nog niet helemaal lukken en kun je wel wat meer tips gebruiken? Klik dan hier voor alles wat je moet weten om kilo’s kwijt te raken.

Reageer op artikel:
Wil je afvallen? Ga dan aan de slag met deze 5 ontbijt tips
Sluiten