Health 2 apr 2019 Jan de Raab

Onderzoek wijst uit: Afvallen doe je niet met een dieet, maar op deze manier

Vaak wordt er gedacht dat een training zonder aanvullend dieet niet echt effectief was. Die mening zal men moeten herzien nu juist blijkt dat het tegenovergestelde waar is. Een goed trainingsschema is volgens het laatste onderzoek juist veel effectiever. Afvallen is dus meer dan alleen op je eten letten.

Naast veel trainen ook een uitgebalanceerd dieet volgen lijkt vandaag de dag hét recept te zijn om het lichaam te krijgen wat je altijd al had willen hebben. Als we de resultaten van het onderzoek door de Anschutz Medical Campus van de Universiteit van Colorado mogen geloven, komt dat vooral door het bewegen en niet zozeer door het eten. Zij beweren namelijk dat een goed uitgedachte fitnesstraining bepalend is om gewicht te verliezen en ook beter helpt om op gewicht te blijven.

Het geheim van gewichtsbeheersing: intensief trainen

Onderzoekers kwamen tot deze conclusie door een groep mensen te bestuderen die consequent in staat waren om hun bereikte gewicht te behouden. Hun bevindingen toonden aan dat de meest succesvolle kandidaten, juist degenen waren die op regelmatige basis trainden. Onbewust maakten ze gebruik van het principe om net zoveel energie via de voeding binnen te krijgen als ze energie verloren tijdens de trainingen. Conclusie: het actief volhouden van de oefeningen is vele malen effectiever dan het volgen van een streng dieet.

“Deze studie gaat in op de vraag waarom zoveel mensen het moeilijk vinden om een bereikt gewicht vast te houden. Door het bestuderen van mensen die juist succesvol zijn in het behoud van het gewicht door middel van fitness, zien we dat de trainingsmethode juist de succesfactor is. De training zorgt voor voldoende verlies aan calorieën waardoor het volgen van een dieet minder effectief is”, aldus  Danielle Ostendorf, een van de wetenschappers die is verbonden aan het gezondheids- en welzijnscentrum van Anschutz.

De minimale rol van het voedingspatroon

De studie was één van slechts een vele studies die werden gedaan naar het effect van fitnessoefeningen op het lichaamsgewicht van de deelnemers. Zo waren de onderzoekers in staat om de energieverbranding van de deelnemers te meten door middel van hun urinemonsters. In een andere studie naar het effect op het BMI van de deelnemers, kwamen de onderzoekers met verrassende inzichten. Met name de combinatie tussen de dagelijkse calorieconsumptie in combinatie met een intensieve workout is van belang.

“Onze bevindingen suggereren dat de groep mensen die er in slagen om het behaalde gewicht te behouden, een vergelijkbaar aantal calorieën per dag consumeren als individuen met overgewicht en obesitas. Je zou dan ook verwachten dat de hoeveelheid calorieën ervoor zorgt dat men aankomt. Dit bleek echter niet het geval te zijn. Nu blijkt dat het type training en de intensiteit juist een doorslaggevende waarde heeft. Men verbrandt dus net zoveel als men binnen krijgt”, aldus Victoria A. Catenacci, MD, een arts voor gewichtsbeheersing en onderzoeker aan de CU Anschutz Medical Campus.

Afvallen doe je met gezond eten en veel trainen

Goed om te weten dat je nu dus niet alle aandacht op je voedingspatroon hoeft te richten. Dat betekent natuurlijk niet dat je vanaf nu je schaamteloos rond kan gaan eten bij de lokale junkfood specialist. Uiteindelijk gaat het om de balans. Eet je gewoon goed, krijg je voldoende eiwitten binnen en bevat je maaltijd voldoende voedingsstoffen, dan is het volgen van een dieet niet strikt noodzakelijk. Het gaat meer om de balans. Door een goede balans te vinden tussen de energieke waarde van de maaltijd en het aantal calorieën  dat je tijdens de fitnesstraining verbrand, zul je niet snel in gewicht toenemen.

Naast gezond eten en veel sporten, zijn er nog een aantal andere dingen die je kunt doen om het afvallen te bevorderen. Zoals deze 7 eenvoudige en doeltreffende tips.

Dmarge

Reageer op artikel:
Onderzoek wijst uit: Afvallen doe je niet met een dieet, maar op deze manier
Sluiten